6.2.2024 | HR & johtaminen

Hyvästit tiimiläiselle – kun johdettavasi lähtee

Työntekijän lähtö on aina päätös paitsi yhdessä kuljetulle matkalle, myös mahdollisuus tarkastella omaa toimintaa ja johtamistapoja sekä arvioida työyhteisön dynamiikkaa ja organisaation kulttuuria.

Jokainen meistä esihenkilötyötä tehneistä tietää, millainen shokki johdettavan eroilmoitus voi olla.

”Ei voi olla totta!”

”Oletko tosissasi?”

”Miten me pärjäämme ilman sinua?”

Tunneskaala saattaa vaihdella harmituksesta suruun ja epäuskoon, joskus jopa epätoivoon. Varsinkin tällaisissa tilanteissa ajatus siitä, että ei ole osannut olla riittävän hyvä tuki, hyvä johtaja, nousee yllättävän usein mieleen.

Mitä olisin voinut tehdä toisin, saattaa olla kysymys jota pohtii mielessään. Mikäli suhde johdettavan kanssa ei ole ollut helppo saattaa päällimmäisenä, osin ristiriitaisenakin tunteena, olla helpotus.

Työntekijän lähtöilmoitus käynnistää prosessin, joka vaatii esihenkilönä harkintaa, ammattitaitoista suhtautumista tilanteeseen ja empatiakykyä. Se on hetki, joka testaa johtajuutta, ja kykyä kohdata yllättäviä muutoksia rakentavasti.

Työntekijän lähtö on aina päätös paitsi yhdessä kuljetulle matkalle, myös mahdollisuus tarkastella omaa toimintaa ja johtamistapoja sekä arvioida työyhteisön dynamiikkaa ja organisaation kulttuuria.


Ymmärrä ja kunnioita päätöstä

Työntekijän lähtöilmoitus voi tulla täytenä yllätyksenä. Se voi myös olla intuition pohjalta jo jonkin aikaa oletettu ja joskus myös odotettu uutinen. Mutta olipa tilanne mikä tahansa, on aina tärkeää kohdata lähtijä ymmärtäen ja kunnioittaen.

On hyvä keskustella avoimesti päätökseen johtaneista syistä. Tämänkaltainen keskustelu tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miksi työpaikan vaihtoon on päädytty, ovatko taustalla työtehtäviin, työpaikan kulttuuriin tai/ja johtamiseen vaikuttavat tekijät vai onko yksinkertaisesti kyse uraa vauhdittavasta hypystä tai unelmasta. Samalla on oiva hetki pyytää avointa palautetta omasta toiminnasta hyödyntäen tilaisuus oppia ja kehittyä johtajana.

Lähtevälle kannattaa tarjota tukea myös keskustellen avoimesti siitä, miten aika organisaatiossa on sujunut, mitä hän on oppinut ja miten näitä oppeja voi hyödyntää tulevaisuudessa. Hetki on molemmille osapuolille ainutlaatuinen mahdollisuus reflektoida yhdessä kuljettua polkua.


Jätä positiivinen tunnejälki

Tehtävien ja vastuiden siirron huolellinen suunnittelu sekä hiljaisen tiedon kerääminen helpottaa toimintaa organisaatiossa lähdön jälkeen merkittävästi. On hyvä myös muistaa, että työkaverin poistuminen yhteisöstä on aina menetys ja muutos, joka koskettaa niin työtehtäviin kuin ihmissuhteisiin liittyen.

Avoimeen viestintään kannattaa panostaa, jotta katkotaan lähtemiseen liittyviltä spekulaatioilta mahdolliset siivet. On toki muistettava, että on rooleja, joissa lähtemiseen liittyvä viestintä on rajoitettua, mutta nämä tapaukset ovat lopulta aika harvassa.

Kaiken kaikkiaan positiivisen muistijäljen jättäminen lähtemiseen liittyen, sekä lähtijälle että jääjille, on erityisen tärkeää. Lähtijän kiittäminen tämän työpanoksesta ja onnen toivottaminen tulevaisuuden hankkeisiin osoittaa johtajana inhimillisyyttä, kykyä katsoa isompaa kuvaa ja iloita toisen puolesta. Positiivinen tunnejälki vahvistaa yrityksen mainetta hyvänä työnantajana, rakentaa positiivista työkulttuuria ja pitää ovet avoinna paluumuuttajia varten tulevaisuudessa.

Työntekijän lähtö tarjoaa kuin huomaamatta tilaisuuden tarkastella omia ja organisaation toimintatapoja lähtemiseen liittyen. Samalla on mahdollisuus katsoa tulevaisuuden tarpeita ja suunnitelmia uusin silmin. Lähteminen avaa ovia monille uusille mahdollisuuksille – uuden talentin rekrytointiin, olemassa olevan henkilöstön kehittämiseen ja urapolkujen luomiseen.

Lähdöissä itää aina uusien alkujen siemen.

Kirjoittaja

Minna Ruusuvuori

Minna Ruusuvuori on energinen muutos- ja kasvujohtaja, multiyrittäjä, podcastaaja, tietokirjailija sekä keynote-puhuja, jolla on lähes 25 vuoden kokemus myynnin ja markkinoinnin johtamisesta, pääosin teknologia-alalta.

Minnan intohimona on asiakaskeskeisyys ja asiakkaiden menestyksen tukeminen. Hän on ollut rakentamassa b2b-myynti- ja markkinointiorganisaatioita muuttamalla niitä toiminnassaan asiakaslähtöisemmäksi kasvun moottoreiksi.

Minnan sydän sykkii erityisesti inhimilliselle ja ihmiskeskeiselle johtamiselle, jota hän innokkaasti puolustaa paremman työelämän mahdollistajana. Hänen ammatillinen polkunsa on vahvistanut hänen käsitystään siitä, kuinka tärkeää on panostaa hyvään työntekijä- ja asiakaskokemukseen. Minna on myös tehnyt arvokasta tutkimustyötä B2B-asiakaskokemuksen saralla ja jakaa näitä oppeja teoksessa ”Menestys syntyy asiakaskokemuksesta – B2B-johtajan opas” (Alma Talent 2021). Moni tuntee Minnan äänen useista suosituista podcasteista, mm. Lähtijät, Myyntijohtajan aamukahvilla ja Siitä puhe, mistä podcast.

Arjessa Minna toimii myynti- ja markkinointijohtajana ja osakkaana kasvuyritys Taitopilvessä, sekä toimitusjohtajana ja yhtenä perustajaosakkaana modernilla tavalla podcasteja tuottavassa ja hyödyntävässä Hear Hear Mediassa.


Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.