”Siellähän alttarilla jo sanoin rakastavani, tarvitseeko sitä jatkuvasti toistaa?” Vähän kärjistettyä, mutta sopii aiheeseen.
Ystäväni on vaihtamassa työpaikkaa ja hän ihmetteli minulle hiljattain ihmisten tapaa antaa palautetta vasta, kun on päättänyt lähteä organisaatiosta. Miksi vasta sitten saa kuulla, miten tärkeää työtä tekee, miten kiva kollega on tai miten on nähnyt toisen todella tärkeänä osana organisaatiota. Olen itsekin kokenut saman. Se sai miettimään, miksi palautteen antaminen on meille niin vaikeaa.
Olen käynyt paljon rekrytointiin liittyvä haastattelukoulutuksia sekä myös vetänyt useita. Yleinen kommentti palautteesta on aina ollut, että palaute on kuin raaka kala – se on parasta tuoreena. Miksi palaute kuitenkin niin usein jää kiireen jalkoihin?
Positiivinen palaute piristää. Se saa aikaiseksi tunteen, että on tehnyt asioita oikein ja asiat menevät oikeaan suuntaan. Hiljaisuus voidaan tulkita merkiksi siitä, ettei homma toimi. Varsinkin itseohjautuvassa maailmassa palautteen antaminen on entistäkin tärkeämpää – se omalla tavallaan myös ohjaa työtä. Parhaimmassa tapauksessa positiivinen palaute kannustaa sen saajaa vielä parempaan suoritukseen, koska palautetta halutaan saada jatkossakin.
Kokeneiden osaajien rekrytointi, varsinkin IT-markkinassa, on todella haastavaa. Hyvä palautekulttuuri varmasti auttaa pitämään osaajia talossa. Hyvin ajoitettu palaute luo turvallisuuden tunnetta, voi sitouttaa enemmän sekä helpottaa tavoitteisiin pääsyä.
”Clear is kind” on lause, mitä käytetään paljon ja se sopii myös palautteen antamiseen. Niin rakentavan kuin positiivisen palautteen saaminen luo psykologisen turvallisuuden tunnetta. Työntekijä tietää, että palautetta saa eikä tarvitse arvuutella, missä mennään.
Solitalla on hyvin avoin keskustelukulttuuri ja ilokseni olen huomannut myös palautteen antamisen olevan hyvin luontevaa sekä siihen kannustetaan. Meillä on käytössä esimerkiksi kollegakiitos, jolla halutaan huomioida hyvin tehtyä työtä. Kuka tahansa voi esittää kiitoksen kollegalleen ja tilannetta juhlistetaan pienesti yhdessä.
Tärkeää on kuitenkin myös yrityksenä kerätä palautetta työntekijöiltä. Me kysymmekin kolmen viikon sykleissä kaikilta työntekijöiltämme palautetta valituista teemoista. Palautetta haetaan myös jatkuvasti esimerkiksi rekrytointiprosessistamme eri tahoilta. Palaute on meille joka muodossa tärkeää.
Olen itse opetellut antamaan palautetta myös jokapäiväisessä elämässä: kaupan kassalle, ystävälle, perheelle jne. Ja mikä tärkeintä, olen oppinut ottamaan palautetta vastaan, sekä positiivista että rakentavaa. Se tuntuu hyvältä.
Kenelle sinä annat tänään palautetta?
Kirjoittaja Elina Piipponen vastaa Solitan Suomen rekrytoinnista ja on tehnyt pitkän uran ammattirekrytoijana eri yrityksissä. Erityisen lähellä sydäntä on ihmislähtöinen työelämä ja rekrytoinnin jatkuva kehittäminen. Linkedin-profiili
Solita on teknologia-, data- ja designyritys, joka toimii kuudessa eri maassa ja työllistää yli 1500 työntekijää. He ovat Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäseniä.