Ohjelmistot ja inhimillisyys – eivät sovi samaan lauseeseen? Inhimillisyyden karsastaminen on suurin kompastuskivi, johon moni ohjelmistoyritys sortuu sisältömarkkinoinnissaan.
Suomalaisten ohjelmistoyritysten helmasynti on vastaanottajan hukuttaminen faktoihin. Lopputuloksena on kasa persoonatonta, tiukkaa asiaa, joka ei puhuttele kiireistä ostajaa.
Vaikka insinööri ostaisi insinööriltä, ostaja on aina ihminen, ja hänelle kannattaisi puhua inhimillisesti. Kovatkin faktat menevät tehokkaammin perille, jos ne paketoidaan esimerkiksi helposti lähestyttävään, koukuttavaan tarinankerrontaan.
Sisältömarkkinointi, yleisön palveleminen tuottamalla kiinnostavaa, arvoa tuottavaa sisältöä (tekstiä, kuvaa, ääntä, liikkuvaa kuvaa), on edelleen 2020-luvulla tehokkain ja tuottavin markkinointikeino.
Isoin haaste ohjelmistoyritysten sisällöntuotannossa on puuttuva asiakasymmärrys – vaikeus asettua vastaanottajan asemaan. Haaste on myös se, että yleisön joukossa on monenlaisia erilaisia vastaanottajia, joilla on vaihtelevat tilanteet ja tarpeet.
Vastaus tähän kaikkeen on asiakasymmärryksen lisääminen. Ennen sisältöjen tuottamista jokainen olennainen asiakas tulisi tunnistaa, määritellä ja ottaa huomioon.
Kun asiakas on tunnistettu ja hänen tarpeensa määritelty, olisi sisältöjä tuottaessa hyvä pitää mielessä muutama peruslähtökohta. Muista, että:
Mitä tekemistä näillä peruslähtökohdilla on inhimillisyyden kanssa? Paljonkin.
Inhimillinen lähestymistapa sisältömarkkinoinnissa kannattaa, sillä sen avulla on mahdollista koukuttaa vastaanottaja. Persoonaton viesti on varmin tapa menettää vastaanottajan huomio näinä informaatioähkyn aikoina, jolloin huomiostamme kilpailevat lukemattomat viestit lukemattomissa eri kanavissa.
Sisällöllä on häviävän pieni aika tehdä vaikutus vastaanottajaan. Ensivaikutelma syntyy sekunnin kymmenesosassa. Se tarkoittaa, että sinulla on vain vähän varaa virheisiin.
Kun puhutaan sekunnin kymmenesosasta, vastaanottaja ei ehdi muodostaa loogista mielipidettä yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta. Sen sijaan hänellä kyllä on aikaa muodostaa emotionaalinen reaktio.
Kaiken tuottamasi sisällön tulisi siis puhutella vastaanottajaa ihmisenä. Tavoitteena on viestiä myös tuotteista ja palveluistasi kuin ihminen ihmiselle.
Mitä inhimillinen teknologiaviestintä tarkoittaa käytännössä? Esimerkiksi sitä, että teknisten ominaisuuksien lisäksi puhut niistä ihmisten arkisista tilanteista, joihin tuotteesi tai palvelusi on tuonut helpotusta. Tai kerrot tarinoita – kertomuksia siitä, millaisten kulissien takaisten tapahtumaketjujen seurauksena tietty tuotteesi ominaisuus sai alkunsa.
Tässä neljä vinkkiä, miten viestit teknologiasta inhimillisesti:
Muista aina, että sisältömarkkinointi on kilpailua vastaanottajan ajasta. Tarjoa yleisöllesi ainostaan sellaista sisältöä, joka on käytetyn ajan arvoista.
Haluatko kuulla lisää sisältömarkkinoinnin ajankohtaisista trendeistä? Ilmoittaudu mukaan 10.11. järjestettävään studiotilaisuuteen, josta saat vinkkejä ja konkreettisia työkaluja tulokselliseen sisältömarkkinointiin.
Ilmoittaudu tilaisuuteen täällä: https://softwarefinland.fi/tapahtumat/10-11-2022-sisaltomarkkinoinnilla-uutta-kasvua/
Viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas auttaa asiakkaitaan saavuttamaan näkyvyyttä viestinnän ja markkinoinnin keinoin.
Viestintätoimisto Aivela on Ohjelmisto- ja e-business ry:n kumppani.