Suomen suurimpana WordPress-toimistona pysähdymme aika-ajoin tarkastelemaan verkkosivustomarkkinaa ja sen tulevaisuutta. Vaikka katsommekin markkinaa vahvasti omasta näkövinkkelistämme, olemme aina myös avoimia uusille vaihtoehdoille ja trendeille. Mihin suuntaan verkkosivustojen julkaisujärjestelmät ovat menossa? Miltä WordPressin tulevaisuus näyttää?
WordPress on Suomen suosituin sisällönhallintajärjestelmä ja yhä useamman suurenkin organisaation valinta. Esimerkiksi asiakkaamme Valio, Rovio, Porsche ja Remedy Entertainment ovat kaikki valinneet WordPressin, sillä se on alustana ketterä, kustannustehokas ja pitkälle räätälöitävissä.
WordPressin markkinaosuus Suomen julkaisujärjestelmäkentällä on 38,9% ja maailmalla 42,8%. Markkinaosuus on pysynyt suurinpiirtein näissä lukemissa jo useita vuosia. Osuus ei juurikaan kasva, mutta sen laskusta ei myöskään ole nähtävissä merkkejä.
Jos WordPress on kerran maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, niin onko se myöskin paras? Ei välttämättä, mutta suuruuden ekonomia tuo mukanaan kiistattomia hyötyjä. WordPressin ekosysteemi on erittäin vahva. Pieniin tuotteisiin verrattuna WordPress-kentällä on paljon tekijöitä ja palveluntuottajia. Dokumentaatiota ja apua löytyy aina helpoiten suosituimpiin alustoihin. Myös uudet palvelut, toiminnallisuudet ja integraatiot tulevat niihin aina ensimmäisinä.
On hankala nähdä, että tämän vuoden aikana tapahtuisi mitään äkillisiä muutoksia sisällönhallintajärjestelmien markkinaosuuksissa ilman, että jokin verkkosivustokentällä muuttuisi perustavanlaatuisesti.
Markkinaosuustilastoissa WordPress on selkeä ykkönen ja heti WordPressin jälkeen kenttä pirstaloituukin todella pieneksi. Miltä WordPressin kanssa kilpailevat tuotteet näyttävät?
Drupal on WordPressin tapaan avoimen lähdekoodin alusta. Se soveltuu erityisesti isompiin web-projekteihin. Drupal on WordPressiä lähempänä ohjelmistokehitysalustaa ja siksi se taipuukin monenlaiseen käyttöön. Drupalin suosio on kuitenkin tasaisessa laskussa ja moni lähestyy meitä aikeissa vaihtaa Drupal WordPressiin. Kustannukset ovat yksi tekijä – Drupalin versiopäivitysprojektit ovat monelle turhan hintavia.
HubSpot on monipuolinen pilvipalvelupohjainen alusta, joka taipuu osaavissa käsissä monimutkaisiinkin tarpeisiin. HubSpotin kiistaton vahvuus on sen asiakashankinnan ympärille rakentuva filosofia. Sivustot rakennetaan alusta loppuun tulokset edellä. Parhaan hyödyn HubSpotista saa, kun sen kylkeen hankkii muutkin HubSpotin ratkaisut, kuten asiakkuudenhallintaan luodun CRM-tuotteen.
Webflow-alustan suosion kasvu näkyy meillä tarjouspyynnöissä sekä erityisesti meille töihin hakevien suunnittelijoiden osaamisessa. Webflown avulla suunnittelijat voivat tehdä näyttäviä verkkosivustoja hyvin vähäisellä koodausosaamisella. Webflown markkinaosuus on kuitenkin edelleen pieni, eikä suosio näytä Suomessa olevan ainakaan vielä rajussa nousussa.
Yksi mielenkiintoinen pinnan alla kupliva trendi ovat low code- ja no code- alustat. Koodaaminen on aina kallista, hidasta, ihmisen toiminnasta riippuvaista ja virhealtista. Teoriassa on niin, että mitä vähemmän tarvitsee koodata, sen parempi. WordPressin lohkoeditori onkin suuri askel suuntaan, jossa verkkosivustoa voidaan kehittää hyvin pitkälle ilman, että perustason asioita tarvitsee enää koodata itse.
Tällaisista low code- ja no code- työkaluista on puhuttu jo vuosikymmeniä, mutta tulokset ovat olleet vaihtelevia. Nyt koemme kuitenkin, että ensimmäistä kertaa koskaan WordPress on arkkitehtuuriltaan pisteessä, missä näyttäviä ja toimivia sivustoja voisi harkita rakentavansa ilman riviäkään koodia.
Monet kilpailevat tuotteet kuten Wix, Squarespace ja Webflow ovat tarjonneet tällaisia työkaluja jo pitkään, ja tähän haasteeseen myös WordPress on lähtenyt vastaamaan. WordPressin etu on se, että tarvittaessa koodaus on kuitenkin mahdollista: jos jotakin toiminnallisuutta ei ole, sellainen voidaan aina toteuttaa itse. WordPressissä yhdistyvät siis ainakin teoriassa molempien maailmojen parhaat puolet.
Vaikka askeleita low coden ja no coden suuntaan otetaan entistä enemmän, on vaikea nähdä, että koodaamisen tarve katoaisi kokonaan.
WordPressin kehitystyö keskittyy vahvasti sisällöntuotantoon, sisällön hallintaan ja sivujen rakentamiseen. WordPressin ytimen kehitystyö on jaettu tällä hetkellä neljää vaiheeseen, jotka ovat:
Tulevaisuus ja isot linjat keskittyvät siis vahvasti sisältöjen luomiseen. WordPress on kuitenkin laajalti käytössä markkinointisivustoilla – ja sisältöjen luominen on vain osa markkinointia. Tietyt markkinointiin keskittyvät ominaisuudet puuttuvat käytännössä täysin WordPressin kehittäjien roadmapilta.
Vastaavasti HubSpot on hyvä esimerkki työkalusta, joka rakentuu vahvasti markkinoinnin, konversio-optimoinnin ja liidien keräämisen ympärille. Alustan koko filosofia kumpuaa markkinoinnin tarpeista.
Vaikkei WordPress ole markkinointiominaisuuksiltaan HubSpotin tasolla, on WordPress onneksi suunniteltu myös niin, että sen toiminnallisuuksia on helppo laajentaa. Hyvä sisältö toimii pohjana, jonka päälle voidaan tuoda erilaisia toiminnallisuuksia. Näistä lähtökohdista olemmekin kehittäneet kasvumarkkinointia tukevan työkalun, joka mahdollistaa A/B-testauksen, sisältöjen personoinnin eri käyttäjäryhmille sekä markkinointitoimenpiteiden analysoinnin suoraan WordPressin hallintapaneelista. Työkalu sisältää myös tekoälyapurin, jonka avulla sisällöntuotantoa on helppo tehostaa.
Uskomme, että vahva markkinaosuus, joustavat sisällöntuotantomahdollisuudet ja uudet markkinointiominaisuudet tekevät WordPressistä vahvan valinnan myös tulevaisuudessa.
Jaakko on Evermaden teknologiajohtaja ja perustajajäsen. Hän on työskennellyt WordPressin parissa alustan alkuajoista lähtien ja ollut mukana sadoissa verkkosivuprojekteissa kehittäen ratkaisuja asiakkaille kuten Porsche, Slush, Messukeskus ja Angry Birds. Jaakko tunnetaan myös innokkaana pyöräilijänä ja tubettajana.