16.10.2023

Vuoden Digipalvelulla hieno tuomaristo

Software Finland ry jakaa Vuoden Digipalvelu -palkintoa nyt viidettä kertaa. Ehdotuksia otetaan vastaan 23.10.2023 asti. Ehdota nyt!

Viidettä kertaa jaettava Vuoden Digipalvelu -palkinto on saanut tuekseen poikkeuksellisen laajan ja laadukkaan tuomariston. Ohjelmistoalan kattojärjestö Software Finland ry iloitsee palkinnon noususta tuomariston myötä entistäkin merkittävämmäksi. ”Tuomaristossa on mukana ohjelmistoalan digitaalinen osaaminen ja ymmärrys digitalisaation kehityksestä erittäin laajasti ja laadukkaasti”, kiittää Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha. ”Ehdotukset ovat tervetulleita”, kannustaa tuomariston puheenjohtaja Perttu Tolvanen.

Digitalisoitumisen merkitystä alleviivaava Vuoden Digipalvelu -palkinto jaetaan tänä vuonna viidettä kertaa. Palkinnosta vastaava ohjelmistoalan kattojärjestö Software Finland ry on halunnut nostaa palkinnon entistä keskeisempään rooliin, syynä yksinkertaisesti koko maailman muutos.

”Maailma on digitalisoitunut ja digitalisoituu huimaa vauhtia. Siksi myös palveluiden laatu suhteutuu yhä enemmän suoraan niiden onnistuneeseen digitalisointiin. On siis aivan perusteltua sanoa, että tässä valitaan koko Suomen parasta palvelua – vai mikä tärkeä palvelu nykyään ei olisi jo oleellisessa määrin digitalisoitu? Ja jos ei ole, sen pitäisi olla”, kiteyttää Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Keskeisessä roolissa Vuoden Digipalvelun statuksen nostamisessa entisestään on mukaan saatu poikkeuksellisen laaja ja laadukas tuomaristo.

”Tuomaristossa on mukana ohjelmistoalan digitaalinen osaaminen ja ymmärrys digitalisaation kehityksestä erittäin laajasti ja laadukkaasti”, kiittää toimitusjohtaja Roiha.

Ehdotuksia kannattaa lähettää!

Kilpailun päätuomari Perttu Tolvanen lähettää terveiset sekä digialan osaajille että suurelle yleisölle.

”Olemme saaneet jo todella hienoja ehdotuksia. Haluamme silti rohkaista aivan kaikkia lähettämään vielä uusia kiinnostavia ehdotuksia. Ehdotusten takaraja on maanantai 23.10. Toivomme runsaasti hyviä ehdotuksia, jotta saamme varmasti kattavan kuvan suomalaisten näkemyksistä koskien palvelujen digitalisoitumista ja niiden laatua”, kuvailee Tolvanen.

”Ehdotusten ei missään nimessä tarvitse olla tämän vuoden uutukaisia, vaan nyt haetaan aidosti yhteiskunnallisesti merkittäviä palveluita. Kyseessä ei ole kauneuskilpailu”, Tolvanen luonnehtii.

Tolvasen perustama North Patrol Oy auttaa itse asiakkaitaan digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Tolvasella on siksi poikkeuksellisen syvä ymmärrys palvelujen digitalisoitumisesta ja niiden lähes rajattomista mahdollisuuksista. Tämä näkyy myös tuomariston koostumuksessa.

”Työssämme törmäämme mitä erilaisimpiin asiakastarpeisiin ja monikerroksisiin asetelmiin, joita olisi todella vaikea ennalta kuvitella. Siksi on erityisen hienoa, että olemme saaneet tuomaristoon mukaan erittäin monipuolisen läpileikkauksen ohjelmistoalan parasta osaamista. Olen varma, että tällä joukolla saamme parhaan mahdollisen ymmärryksen ehdotettujen palvelujen nykyisistä ansioista ja niiden laajemmista mahdollisuuksista”, kuvailee päätuomari Tolvanen.

Tuomariston muut jäsenet ovat:

Riku Ahlroth, Country Leader – Software, Oy IBM Finland AB

Akira Ahola, Head of Marketing & Communications, Wunder Oy

Katarina Engblom, Director, Global Partner Solutions, Microsoft

Samuli Hokkanen, Toimitusjohtaja, Crasman Oy

Mika Holmberg, CEO, 2NS

Sonja Hyrynsalmi, Tutkija, LUT

Ilkka Mäkitalo, CEO, Howspace

Henna Niiranen, Business Area Director, Vincit

Johannes Puro, Co-founder, Itewiki

Liisa Rusanen, Toimitusjohtaja, Codeo Oy

Minna Ruusuvuori, Kaupallinen johtaja & osakas, Taitopilvi Oy & CEO, Hear Hear Media

Miika Syrjänen, Liiketoimintajohtaja, Fujitsu Finland Oy 

Palkinnon perusteet

Vuoden Digipalvelu jaetaan merkittävälle kansalliselle digipalvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja/tai kansalaisten elämään. Palkinnon saajan valinnassa painotetaan ensisijaisesti digipalvelun vaikuttavuutta ja sillä tulee olla myös mahdollisuus menestyä sekä pysyä relevanttina pitkällä aikavälillä. Palkinto painottaa:

  • Yhteiskunnallinen merkitys: Miten palvelu on parantanut yhteiskunnan rakenteita tai toimintoja?
  • Elämänlaadun parantaminen: Onko palvelu lisännyt käyttäjien hyvinvointia, tuonut iloa tai helpottanut arkisia haasteita?
  • Ongelmanratkaisukyky: Kuinka palvelu on sujuvoittanut vaikeiden tai ikävien asioiden käsittelyä?
  • Kestävyys ja pitkäjänteisyys: Onko palvelulla potentiaalia menestyä ja tuottaa hyötyä pitkällä aikavälillä?
  • Vaikuttavuus voi olla sekä määrällistä (esim. käyttäjämäärät, tehokkuuden lisääntyminen) että laadullista (esim. käyttäjien tyytyväisyys, sosiaalisen pääoman kasvu, kuinka tarpeellinen se on käyttäjälle).

Lisätiedot:

Rasmus Roiha
Toimitusjohtaja
0400 180 434
Perttu Tolvanen
Co-Founder
050 368 5199

Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.