Blogiohje

Tervetuloa Software Finlandin blogistiksi ja suuri kiitos siitä, että haluat jakaa osaamistasi sekä aikaasi yhteisöllemme. Alta löydät napakat ohjeet blogiartikkelin kirjoittamiseen ja palautukseen. Pidämme yhdistyksellä oikeuden tekstin viimeisiin silauksiin ja sipistelyihin. Kiitos jo etukäteen! 💙

 

Kohderyhmästä

Software Finland ry on IT-alan vaikuttaja & johdon yhteisö. Yhdistyksellä on noin 600 jäsenyritystä ympäri Suomen (ja luku kasvaa jatkuvasti). Blogi on tärkeä jäsenpalvelumme ja yleisö odottaa oppivansa uutta.

Lukijat ovat softa-alan yrittäjiä, toimitusjohtajia sekä muuta teknologia-alan yritysjohtoa. Yhteisömme nauttii tiedon ja osaamisen jakamisesta, ja tämän vuoksi kannustamme jättämään puhtaat myyntipuheet otollisempiin hetkiin.

Aiheen valinta

Vastaa artikkelissa kysymykseen, mitä ohjelmistoyrityksen vetäjän (mahdollisesti kollegasi) pitää tietää tai osata tekstin luettuaan. Tämä voi olla esimerkiksi uusi tehokas johtamistekniikka, ohjelmistokehityksen best practice tai ajankohtainen trendi ohjelmistoteollisuudessa.

Valitse aihe, joka innostaa ja puhuttelee sinua ja jaa lukijalle – eli ohjelmistoyrityksen vetäjälle tai johtajalle – osaamistasi konkreettisin esimerkein. Artikkelisi tulisi antaa uusia näkökulmia, työkaluja tai oivalluksia, jotka päivittäisessä työssä, johtamisessa tai päätöksenteossa.

Panosta otsikkoon

Suosittelemme testaamaan erilaisia otsikoita ystäviesi tai kollegoidesi kanssa saadaksesi selville, mikä niistä herättää eniten kiinnostusta.

  • Panosta otsikkoon ja herätä sillä lukijan kiinnostus.
  • Hyvä otsikko vastaa sisältöä.
  • Lisää otsikkoon mahdollisuuksien mukaan verbi.

Tekstin suositeltu pituus

Tekstin pituus voi vaihdella aiheen mukaan. Suosittelemme välttämään turhaa jaarittelua. Mieluummin napakkaa asiaa asian ytimessä. Tekstin suosituspituus on 1–1,5 A4:sta (mieluiten vähintään 300–500 sanaa).

Pidä rakenne ja luettavuus selkeänä

  • Blogeja luetaan usein kännykällä. Pidä rakenne ja luettavuus helppona esim. kappalejaoilla ja väliotsikoilla.
  • Pidä kappaleiden pituus 3–5 rivissä.
  • Luettavuutta helpottaa, kun tekstin joukossa on katkaisevia elementtejä, kuten lista, kuva tai väliotsikko. Näiden avulla myös selvennät tekstiä ja teet siitä houkuttelevampaa lukea.
  • Kirjoita aktiivisessa muodossa tekemään tekstistä suoraviivaisempi ja voimakkaampi. Esimerkki: aktiivisesti kirjoitettuna voisit sanoa ”johtaja lanseerasi uuden ohjelmiston” vrt. passiivisesti sanottuna ”uusi ohjelmisto lanseerattiin johtajan toimesta”.
  • Tarjoa lukijalle lisätietoa linkeillä aihetta koskeviin muihin artikkeleihin, esim. yrityksesi sivuilta löytyvään kirjoitukseen ja muihin lähteisiin.
  • Lisää tekstiin väliotsikko, kun kappaleita on peräkkäin kolme tai neljä.
  • Lisää tekstisi loppuun kehotus toimintaan (CTA), joka kannustaa lukijoita reagoimaan tai osallistumaan keskusteluun.

Mainitse lopussa yrityksesi ja omat tietosi

  • Muista lisätä jutun loppuun edustamasi yrityksen nimi, valitut sometilit (LinkedIn, Twitter, Instagram…) sekä käyttämänne hastagit.
  • Esittele tekstin lopussa myös itsesi 3–5 lauseella, lisää henkilökohtaiset somelinkkisi. 
  • Palauta tekstin mukana erillisenä tiedostona yrityksesi logo png- tai jpg-muodossa (minimikoko 800 px).
  • Palauta tekstin mukana erillisenä tiedostona oma kuvasi png- tai jpg-muodossa (minimikoko 1080 x 1080 px). Palautus sähköpostilla Ninnulle.

Julkaisu ja palautus

Uudet artikkelit julkaistaan Software Finlandin blogissa tiistaisin ja torstaisin. Kun olemme sopineet blogivuoron saat kalenteriisi muikkarin palautusajasta. Palauta artikkelisi viimeistään neljä päivää ennen julkaisua osoitteeseen ninnu(at)softwarefinland.fi.

Markkinointi ja viestintä

Nostamme kirjoituksia sosiaalisen median kanavissamme sekä jäsenkirjeissämme. Tägäämme sinut ja yrityksesi postauksiin ellei muuta sovita. Arvostamme jos myös teidän yrityksenne sekä tietysti sinä itse jaat tekstiäsi omissa somekanavissanne.