IT-alan kuumat termit ja hypesanat ovat aiemmin kantaneet mukanaan lupauksia helppoudesta ja yksinkertaisuudesta. Siksi Composable Commerce onkin ollut virkistävä poikkeus: sen ydinviesti nimittäin on, että tulevaisuudessa digitaalisen kaupankäynnin palveluiden arkkitehtuurit ja tekniset ratkaisut erikoistuvat, pirstaloituvat ja muuttuvat nopeammin kuin koskaan aiemmin. Se ei lupaa helppoutta, mutta tarjoaa vastauksen aina vain nopeammin muuttuviin liiketoiminnan tarpeisiin.
Digitaalisessa kaupankäynnissä liiketoiminnan muutostarpeita mitataan mieluummin viikoissa ja kuukausissa kuin vuosissa. Asiakkaidemme kanssa olemme törmänneet viime aikoina esimerkiksi tällaisiin tarpeisiin, joita yhdistää tarve nopeuteen:
Tämänkaltaisiin liiketoiminnan tarpeisiin vastaaminen monoliittisissa arkkitehtuureissa olisi varsin hidasta ja kallista. Kokonaispalvelun hajauttaminen “koostettaviin” (Composable) osiin mahdollistaa kuitenkin yhden osa-alueen kehittämisen tai jopa vaihtamisen monoliittimaailmaa nopeammin ja tehokkaammin.
Mikäli verkkokaupan ostoputki tai tuotetietojärjestelmä täytyy vaihtaa selviää siis projektista vaihtamalla yhden osan kokonaisuudesta eikä jättimäistä kokonaisuudistusta enää tarvita.
Osa ratkaisusta voi olla räätälöity sovellus, osa open sourcea ja osa SaaS -palveluita. Fokus siirtyy arkkitehtuurisuunnittelussa teknologiavalinnoista ja tuotteista siihen miten liiketoiminnan tarpeita pystytään palvelemaan parhaalla tavalla juuri nyt. Teknologioiden ja taustajärjestelmien vaihtuvuus säännöllisesti ymmärretään ja hyväksytään – koko arkkitehtuuri on rakennettu tätä silmällä pitäen.
Composable Commerce -ratkaisu sopii erinomaisesti yrityksille, joille verkkokauppa on jo merkittävä osa liiketoimintaa tai joilla on kunnianhimoisia kasvutavoitteita tulevaisuudessa. Se pääsee oikeuksiinsa tilanteessa, jossa myynti- ja jakelukanavia on paljon ja arkkitehtuurilta haetaan joustavuutta, nopeutta ja skaalautuvuutta.
On hyvä myös huomata, että Composable Commerce -kokonaisuuden ohjaus voi olla kertaluokkaa haastavampaa kuin monoliitin. Se vaatii perehtymistä ja resursseja, in-house kehitystiimin tai osaavan kumppani. Palkintona monimutkaisuudesta on lisää vauhtia, joustavuutta ja kilpailuetua.
Crasmanin toimitusjohtaja Samuli Hokkasella on 20 vuoden kokemus digitaalisen kaupankäynnin suunnittelusta, kehittämisestä ja kasvattamisesta. Vapaa-ajallaan Samuli uppoaa mieluusti kirjallisuuden, soitinrakennuksen ja semimodulaaristen syntetisaattoreiden maailmaan.
Crasman on tulevaisuuteen panostavien yritysten kumppani digitaalisen kaupankäynnin kehittämiseen ja kasvattamiseen. Meillä työskentelee 100 ammattilaista konsultoinnin, suunnittelun, ohjelmistokehityksen ja analytiikan parissa. Crasman on Software Finlandin jäsen.