12.9.2017 | Digitalisaatio

Digibisnes esittelyssä: Bisnestajuinen toimittaja on verkkokauppiaan arvokas kasvukumppani

Verkkokaupan projekteissa ajaudutaan helposti puhumaan vain tekniikasta. Silloin on vaara, että liiketoiminnan ydin hukkuu jargoniin. Yhteistyökumppani, joka ymmärtää sekä ohjelmistoja että bisnestä, on verkkokauppiaalle tärkeä sparraaja. Asiakkaan l

Verkkokaupan projekteissa ajaudutaan helposti puhumaan vain tekniikasta. Silloin on vaara, että liiketoiminnan ydin hukkuu jargoniin. Yhteistyökumppani, joka ymmärtää sekä ohjelmistoja että bisnestä, on verkkokauppiaalle tärkeä sparraaja. Asiakkaan liiketoiminnan ketterä kasvattaminen on kumppaneiden yhteinen tavoite.

Verkkokaupan perustamista tai uudistamista pohtivien yritysten mietteet ovat tuttuja Viivi Niemelle. Solteqin Magento e-commerce-tiimin johtavana konsulttina työskentelevä Niemi oli perustamassa entisen työntantajansa Bauhausin verkkokauppaa, ja kaupan alan kokemusta on kertynyt 20 vuoden ajalta.

– Kysymys on kuitenkin aina peruskaupankäynnistä. Keinot muuttuvat, mutta liiketoiminnan kehittäminen ja asiakastyytyväisyys pitää näkyä kaikissa kehittämisen vaiheissa. Pelkät tekniset yksityiskohdat eivät riitä, sillä nämä eivät ole IT-projekteja, vaan tekeminen lähtee asiakkaasta. Jos asiakkaan bisnestä ei ymmärretä, saatetaan päätyä vääriin teknisiin ratkaisuihin tai liian hitaaseen kehittämiseen.

Sopiva kumppani auttaa kasvamaan

Solteqilla on yli 35 vuoden kokemus kaupan digitaalisista ratkaisuista. Midmarket-ratkaisujen kysyntään vastaa maailman käytetyin verkkokauppa-alusta Magento, joka sopii erityisen hyvin monikanavaiseen, kansainväliseen sekä B2B-kaupankäyntiin. Vuodenvaihteessa Solteq vahvisti Magento-osaamistaan ostamalla asiantuntijayritys Pardcon Jyväskylästä. Solteqin Sales Manager Sirkku Jauhiainen kertoo, että ohjelmistoalan ja kaupan osaaminen on ollut kaivattu yhdistelmä, joka on poikinut nopeasti uutta yhteistyötä.

– On tärkeää, että verkkokaupan jatkuva kehittäminen on ketterää ja tapahtuu puhtaasti liiketoiminnan ehdoilla. Meidän pitää mahdollistaa kasvu eikä olla jarruna, Jauhiainen sanoo.

– Aika moni yritys on siinä tilanteessa, että maailma muuttuu ja pitää kehittyä, mutta ei tiedetä, mitä ensimmäiseksi pitäisi tehdä. Digitaalisten mahdollisuuksien valtamereen on liian helppo hukkua. Asiakkaat haluavat meiltä kokonaisnäkemystä ja toivovat, että näytämme suuntaa siinä, miten digitaalinen kaupankäynti vaiheistetaan kannattavasti. Yhteistyö on hedelmällistä, kun tekninen osaaminen yhdistyy vahvaan toimialatuntemukseen. Opimme toisiltamme päivittäin, ja se on kehittämisen ydin, jatkaa Niemi.

Magentolla kansainväliseksi tai kivijalkaan

Kun verkkokauppias tähtää Suomen rajojen ulkopuolelle, kotimaassa hyvin palvellut verkkokauppa-alusta ei ehkä enää riitä tai sen kehittäminen on vaikeaa.

– Jos verkkokauppa halutaan viedä neljään tai viiteen maahan, Magenton joustavuus on siihen omiaan. Kauppanäkymien rakentaminen ja eri maiden lisääminen ovat pieniä toimenpiteitä. Eri valuuttojenkin käsittely onnistuu vaivatta, Niemi kertoo.

Verkkokauppa-alusta on haasteen edessä myös silloin, kun kauppias haluaa parantaa asiakaskokemusta yhdistämällä verkon ja kivijalkakaupan. Varasto- ja kassajärjestelmien yhdistäminen on vaivan arvoista räätälintyötä.

– Kaupan kassalla on heti mahdollista ostaa verkkokaupasta tuote, jota ei ole myymälässä. Kun kaupat saadaan tehtyä saman tien, asiakas eivät katoa kilpailijalle, Niemi toteaa.

Suunnitteluvaiheessa on tärkeä muistaa, ketä asiakaskokemuksen uudistamisen on tarkoitus palvella. Solteqlaisten mukaan se selviää parhaiten paikan päällä haastattelemalla henkilökuntaa ja asiakkaita sekä tarkkailemalla myymälätilanteita.

B2B ottaa mallia B2C:stä

Yritysmyynnissä Magenton verkkokauppa-alusta toimii digitaalisena palvelukanavana. Jauhiaisen mukaan B2B-asiakkaat haluavat samoja asioita kuin verkkokauppojen asiakkaat: nopeutta, ketteryyttä ja erinomaista asiakaskokemusta.

Yritysasiakkaiden ostokäyttäytyminen muistuttaa yhä enemmän kuluttaja-asiakkaiden ostamista. Toisaalta yritysmyynnillä on omat erityistarpeensa, joiden täyttämiseen Solteq verkkokaupparatkaisuissaan panostaa. Jauhiaisen mukaan yrityksen palvelukanavan suunnittelussa korostuvat erityisesti asiakastietojärjestelmän yhdistämisen tarve ja logistiset asiat.

Yritysmyynnin erikoisuuksiin kuuluvat myös erilaiset hinnoittelukulttuurit ja osto-oikeudet. On tärkeää, että aiempien ostojen tiedot löytyvät helposti ja uusintaostojen tekeminen onnistuu nopeasti. Maksutavoissa yrityslasku on haluttu ominaisuus.

Kauppiaan tärkeimmät kumppanit: digi ja logistiikka

Monikanavaisuuden ja asiakaskokemuksen tärkeys ymmärretään, ja niihin osataan jo panostaa, mutta digitaalisen kaupankäynnin kentällä riittää vielä paljon urakoitavaa. Toisaalta keinot asiakkaan odotusten ylittämiseen ovat yhä helpompia ja ketterämpiä. Asiakas osaa jo odottaa, että hänen tarpeensa tunnistetaan etukäteen sen perusteella, millaista käyttäytymisdataa hänestä on yrityksen eri kanavissa.

Globaali kilpailu on kovaa, ja siinä pärjääminen edellyttää myös logististen ratkaisujen kehitystä. Toimitusaikojen nopeudesta puhutaan paljon, mutta vähintään yhtä tärkeää on niiden tarkkuus. Joskus tavaran saapuminen tilaajalle liian aikaisin voi jopa olla ongelma. Hyvin toimivassa ratkaisussa asiakas voi itse valita jo tilausvaiheessa, milloin hän haluaa tuotteen.

– Tuotteen pitäisi olla perillä juuri silloin, kun asiakas sitä oikeasti tarvitsee, Niemi toteaa.

– Monikanavaisen bisneksen kehittämisessä ei enää riitä, että verkkokauppatoimittaja tuntee teknisen ratkaisun, vaan ammattitaidon ratkaisee asiakkaan liiketoiminnan kokonaisvaltainen ymmärtäminen. Solteqin ehdoton vahvuus on, että saman katon alta löytyy osaamista kaikkiin asiakaskohtaamisen osa-alueisiin toimituksista digitaaliseen markkinointiin. Kun kokonaisuus on kunnossa, kauppias voi keskittyä omaan bisnekseensä, Jauhiainen tiivistää.

Solteqin Magento-tiimi yhteiskuvassa. Edessä keskellä Sirkku Jauhiainen ja hänen takanaan Viivi Niemi.
Haluatko lisätietoa B2B-verkkokaupan mahdollisuuksista?  Solteqille, niin saat tiedon tulevasta webinaarista tai sovi tapaaminen Sirkku Jauhiaisen kanssa.

​Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
​Verkkoteollisuus ry

Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.