Verkkomaksamisen parissa toimintansa aloittanut Klarna on lähtenyt maailmalle määrätietoisesti. Se vei verkkokaupasta tutun maksutavan kivijalkakauppaan, sai kesäkuussa pankkitoimiluvan ja aloitti yhteistyön Visan kanssa. Elokuun alussa Klarnan digibisnes otti uuden askeleen, kun yhtiö avasi yksityishenkilöiden välisiin maksuihin tarkoitetun Wavy-palvelun.
Marja Merentien mukaan näyttävät liikkeet ja ketterät käännökset ovat tyypillistä Klarnaa.
– Kun jotain uutta suunnitellaan, katse on heti Pohjoismaissa, Euroopassa tai koko maailmassa. Moni oli ehkä ajatellut, että maksaminen verkossa on Klarnan juttu, mutta sitten mentiinkin kivijalkaan. Uusia mahdollisuuksia etsitään koko ajan ja mennään eteenpäin. Kesäkuussa saatu pankkilupa on loogista jatkoa sille.
Myönteinen mieli tarttuu
Kun Merentie aloitti kaksi vuotta sitten työt Klarnan Suomen edustajana, hän astui positiivista energiaa kuplivaan kulttuurikylpyyn.
– Ruotsalaisten avoimuus, rohkeus ja itsevarmuus hämmästyttävät minua aina uudelleen. Ei mietitä kelvataanko, vaan uskotaan, että ilman muuta kaikki haluavat meidän osaamisemme, hän kertoo.
Suomessakin on paljon osaamista, jota pitäisi hyödyntää paremmin. Ruotsalaisista menestystarinoista meillä kyllä puhutaan, mutta niistä kannattaisi Merentien mielestä ottaa myös mallia.
– Suomessa voisimme rohkeammin brändätä ja tuotteistaa asioita. Varsinkin kansainvälistymiseen voisi imeä vaikutteita ruotsalaisilta.
Ruotsalainen positiivisuus näkyy toimiston arjessa esimerkiksi niin, että onnistumiset nostetaan näyttävästi esille, ja niistä iloitaan joukolla. Jos taas joku asiakas joskus menetetään tai sopimusta ei saada, pettymykset sivuutetaan nopeasti.
– Fokus on aina onnistumisessa. Ruotsalaiset haluavat yhdessä nauttia onnistumisesta ja innostumisesta. Suomessa ei ehkä uskalleta olla liian tyytyväisiä.
Työpaikan myönteinen vire näkyy muutenkin kuin kahvihuoneen hymyilevinä kasvoina. Merentien mukaan siihen kuuluu myös optimistinen asenne ja avoin mieli, kun kohdataan uusia asioita.
– Joskus asiakkaalta on tullut toive, jota en ole itse pitänyt kovin hyvänä ajatuksena. Mutta sitten olenkin saanut vastaukseksi innostuneen ”Hei, me selvitetään. Tosi hyvä idea!” Sellainen positiivisuus tarttuu ja ilahduttaa.
”Ruotsalaisten avoimuus, rohkeus ja itsevarmuus hämmästyttävät minua aina uudelleen. Ei mietitä kelvataanko, vaan uskotaan, että ilman muuta kaikki haluavat osaamisemme.”
Marja Merentie
Tukholman toimistossa meno on työntekijöidensä näköistä. Avokonttorissa tunnelma on energinen, musiikki soi, ja myyjät myyvät. Välillä myyntikello kilahtaa, ja uusille kaupoille taputetaan. Työntekijöiden pukeutumisesta tai työpisteen sijainnista ei voi päätellä, ketkä ovat johtajia ja ketkä juuri työnsä aloittaneita key account managereja.
Nuorten energisyys ja dynaamisuus ovat vahvuuksia, mutta vuosien tuoma kokemus ja viisaus ovat myös tärkeitä. Merentie kertoo, että Klarnaan on viime vuosina palkattu myös kokeneita johtajia. Merentien oma esimies on häntä muutaman vuoden vanhempi, ja esimiehen ja alaisen suhde on mutkaton.
– Klarnassa esimies on minulle tuki ja mahdollistaja. Ehkä se on ruotsalainen tapa, ettei haluta korostaa hierarkiaa.
Merentie on iloinen siitä, että on saanut työssään paljon vastuuta ja vapautta. Alussa tuntui hankalalta, kun valmiita ohjeita ei ollut, vaan kaikki piti etsiä tai keksiä itse. Sitten hän oppi nauttimaan työn vapaudesta.
– Tämä on mukavin työpaikka, jossa olen koskaan ollut. Ei helpoin, mutta mukavin.
”Ruotsalaisiin verrattuna tunnen olevani liian totinen, vakava ja asiallinen. Suomessa taas tuntuu, että olen liian iloinen.”
Marja Merentie
Tasapainoilua kahden kulttuurin välissä Tukholman kollegojen seurassa kulttuurierot nousevat aina välillä esiin, mutta Merentie sanoo, että tilanteet on helppo kuitata huumorilla. Hän on myös huomannut, että kun itse tottuu ruotsalaisiin tapoihin, saattaakin huomata olevansa kotimaassa erilainen kuin muut.
– Ruotsalaisiin verrattuna tunnen olevani liian totinen, vakava ja asiallinen. Suomessa taas tuntuu, että olen liian iloinen. Tukholmassa pukeudutaan niin tyylikkäästi, että siellä tunnen itseni rähjäiseksi resupekaksi, vaikka suomalaisella mittapuulla olisin todella panostanut, Merentie nauraa.
Joskus voi käydä niinkin, että suomalainen näkökulma unohtuu. Verkkokauppiaille suunnatussa tapahtumassa Merentien esityskalvojen joukossa oli sydämen muotoinen logo, jossa Klarnan väreillä väritetty sydänhahmo hymyili ja sanoi ”We love our customers”.
– Sain heti palautetta, että tuo nyt on jo vähän liikaa. Kotona on muistettava laittaa Suomi-silmälasit päähän.
Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry