Kaupan ala on astumassa muutoksen pyörteisiin. Vauhdikkaasti kasvava tamperelainen ohjelmistopalveluyritys Eatech tarttuu innokkaana haasteeseen panostamalla asiakaskokemukseen ja jatkuvaan palveluun. Tietoviikko-lehti valitsi elokuussa tamperelaisyrityksen Suomen suurimpien IT-yritysten potentiaalisten haastajien listalle.
Tulevaisuuden muutokset ja niiden rinnalla syntyvät innovaatiot saavat Eatechin maksamisen ja kaupan ratkaisuista vastaavan Jukka Sippolan innostumaan.
– Nykyajan johtajilta ei vaadita enää pelkästään toimialaosaamista. Pitää nähdä, mihin maailma on menossa. Se, mitä joskus on tapahtunut, antaa hyvän pohjan muttei kerro siitä, pärjääkö yritys tulevaisuudessa. Vanhat rakenteet voivat olla jopa riski, jos niihin jää kiinni.
Digitalisaatio voi helpottaa minkä tahansa alan yrityksen toimintaa, parantaa palvelukokemusta ja luoda aivan uudenlaisia palveluita.
– Esimerkiksi Nesteen mobiilitankkaus toimii niin, että navigaattori opastaa autoilijan lähimmälle asemalle. Siellä tankkaus käynnistetään ja polttoaine maksetaan mobiilisovelluksella, Sippola kertoo.
Mobiili asiakaskokemus voi myös sisältää palveluita, joita perinteiseen asiakaskohtaamiseen ei ole mahdollista yhdistää. Santanderin mobiilisovelluksen käyttäjä voi tankkaamisen ohessa seurata ja hallita auton käyttöön liittyviä palveluita ja kustannuksia.
Innovaatiot onnistumaan
Digimaailmassa hyviä ideoita on paljon nupullaan, mutta vain osa niistä puhkeaa kukkaan. Innovaatioiden menestyminen onkin monimutkainen asia. Huonolla tuurilla – tai suunnittelulla – loistokeksintökin voi lässähtää, innovaatioista väitöskirjaansa tekevä Sippola toteaa.
Uutta ideaa täytyy miettiä monelta eri kantilta, sillä pienikin töyssy saattaa tuhota hienon konseptin. Ehkä unohdetaan kouluttaa kassahenkilö, ja jonot venyvät, kun uutta keksintöä ei osatakaan hyödyntää maksutilanteessa. Tai uuden lentokoneen tekniikka on upea, mutta lentokentillä ei ole tarpeeksi pitkiä kiitoteitä ja sopivia telakoita.
– Käytettävyys, toimintavarmuus, lainsäädäntö ja pienetkin yksityiskohdat on syytä käydä läpi. Asiakaskokemuksen kehittämisessä ja sudenkuoppien välttämisessä auttavat rohkea protoilu, pilotointi ja iteratiivinen kehitystyö, Sippola sanoo.
Integraatioiden erikoisosaaja
Uusien ideoiden toteuttamisessa ja paremman asiakaskokemuksen rakentamisessa Eatechin roolina on olla integraattori.
– Yksi yritys ei voi olla huippuhyvä kaikessa. Meidän vahvuutemme on, että löydämme räätälöidyn ratkaisun ja parhaat kumppanit sen tekemiseen. Meillä mitään ratkaisua ei tyrkytetä, vaan etsitään aidosti sitä parasta, markkinoinnista ja brändistä vastaava Suvi Melakoski sanoo.
Räätälöinti kannattaa, sillä hyllyltä löytyy harvoin saumattomasti sopivaa valmista ratkaisua. Sitä paitsi valmiit tuotteet perustuvat usein vanhoihin malleihin, joten niitä ei kannata liiaksi tuijottaa, Sippola lisää.
Nesteen mobiilitankkaus on hyvä esimerkki Eatechin integraatio-osaamisesta. Kuluttajan käytössä oleva mobiilisovellus on vain jäävuoren huippu. Taustalla on eri tekniikoilla toteutettujen järjestelmien integraatioita, joiden ansiosta tieto kulkee maksusta laskutukseen ja oikea mittari avataan.
Asiakaspalvelu läsnä ja lähellä
Asiakaspalvelu on yksi Eatechin vahvuuksista. Monet yritykset ovat siirtäneet palvelukeskuksensa Suomesta halvempiin maihin, mutta Eatechin asiakaspalvelijat istuvat lähellä kehittäjäporukkaa Tampereella. Puhelimen päässä on vuorokauden ympäri ihminen, joka ei ainoastaan ota ilmoituksia vastaan, vaan erittäin todennäköisesti osaa myös korjata asiat, Sippola kertoo.
– Monesti mainostetaan sitä, miten nopeasti puhelimeen vastataan. Me panostamme siihen, että ongelma saadaan myös hoidettua mahdollisimman nopeasti.
Menestys syntyy sitoutumisesta ja välittämisestä
Eatech on kasvanut nopeasti. Suvi Melakoski kertoo, että työntekijöitä on tällä hetkellä yli 100, ja lisää osaajia rekrytoidaan koko ajan.
Eatechissa oman ammattitaidon kehittämistä arvostetaan. Jos jonkin asian oppiminen kiinnostaa, siihen annetaan mahdollisuus. Lisäksi työkulttuuri kannustaa kokeilemiseen, ja siihen kuuluu myös virheiden tekeminen.
– Luottamus ja uskallus kokeilla syntyvät siitä, että johto näyttää omalla esimerkillään, miten virheisiin suhtaudutaan, Melakoski kertoo.
Luottamus ja uskallus ovat niitä hyvän tekemisen aineksia, joiden ansiosta Eatech kasvaa ja menestyy. Kolmas tärkeä asia ovat tietenkin asiakkaat ja kumppanuuksien vaaliminen.
– Meillä sitoudutaan työhön ja välitetään siitä, että hommat hoidetaan loppuun asti, Sippola tiivistää.
Tutustu Eatechiin täällä.
Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry