Moni pieni ja keskisuuri ohjelmistoyritys elää edelleen ilman kirjattua strategiaa. Tällaisissa yrityksissä saatetaan ajatella että markkinoinnin strateginen suunnittelu on joutava investointi – jotain, joka kuuluu vain isoille yrityksille. Ketteryys ja dynaamisuus eivät kuitenkaan ole suunnitelmallisen markkinointiviestinnän vastakohta. Päinvastoin.
Kankeat prosessit, tarkka dokumentaatio, pitkän tähtäimen suunnitelmat – tämähän ei kuulu ketterään softabisnekseen ollenkaan. Oikein ja väärin.
Ketteryys, dynaamisuus ja joustava muutosvalmius ovat Suomen ohjelmistoalan ehdottomia vahvuuksia. Ne eivät kuitenkaan millään tavalla ole tietoisen markkinointiviestinnän vastakohta.
Suunnitelmallinen markkinointi voi toteuttaa ketterän ajattelun periaatteita parhaimmillaan.
Teknologia-ala on tuonut ketterän ajattelun kaduntallaajien tietoisuuteen. Ketterät toimintatavat ovat viimeksi kuluneiden parin kymmenen vuoden aikana olleet ohjelmistoalalla todellinen kasvun moottori.
Ketterän kehityksen periaatteisiin kuuluu arvostaa ihmisten välistä vuorovaikutusta enemmän kuin prosesseja ja työkaluja, ohjelmiston toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta enemmän kuin perusteellista dokumentaatiota, yhteistyötä asiakkaiden kanssa enemmän kuin sopimusneuvotteluja sekä muutosvalmiutta enemmän kuin suunnitelmien seuraamista.
Niinpä niin, itsestään selvää, saatat ajatella. Mitä tällä on tekemistä markkinointiviestinnän kanssa?
Paljonkin.
Ketteryys on viime vuosina vallannut alaa myös markkinoinnissa. Ketterään markkinointiin kuuluvat esimerkiksi herkkä muutoksiin reagoiminen sekä ideoiden, taktiikoiden ja menetelmien ennakkoluuloton testaaminen.
Siilojen ja hierarkian sijaan ketterä markkinoija korostaa kaikkien organisaation jäsenten välistä yhteistyötä. Tavoitteena on toteuttaa markkinointiviestintää nopeammin, avoimemmin, muutoksiin sopeutuen ja tehdä siitä ennustettavampaa.
Markkinointi ei kuitenkaan voi olla ketterää, ellei sen pohjalla ole tavoitteellinen strategia, vastaukset peruskysymyksiin:
Strateginen lähestymistapa takaa, että markkinointiviestintä ei ole pelkkää lyhytjänteistä, kokeiluihin perustuvaa hakuammuntaa. Se on keino varmistaa, että markkinointiin suunnatut eurot käytetään tehokkaasti.
Markkinointiviestinnän strategisen suunnittelun peruselementit pääsevät valokeilaan 30.8. järjestettävässä studiotilaisuudessa klo 14 alkavassa tilaisuudessa.
Saat tilaisuudessa vinkkejä ja konkreettisia työkaluja tulokselliseen markkinointiviestintään. Käsittelemme muun muassa, mitä markkinoinnin strategiseen suunnitteluun sisältyy, miten lähteä liikkeelle sekä mitä suunnittelu maksaa ja millaista rahoitusta suunnittelutyöhön voi saada.
Ilmoittaudu tilaisuuteen: https://softwarefinland.fi/tapahtumat/30-8-2022-sahlaten-vai-suunnitellen-nain-teet-tavoitteellista-markkinointia/
Kirjoittaja: Viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas auttaa asiakkaitaan saavuttamaan näkyvyyttä viestinnän ja markkinoinnin keinoin. Viestintätoimisto Aivela on Ohjelmisto- ja e-business ry:n kumppani.