SMT Digitalist Growth Business Forumin teemana oli kasvu. Puheenvuoroissa potkua kasvuun haettiin muun muassa kriisistä, rohkeudesta ja yrityksen arvoista. Kriisit on mahdollista kääntää voitoksi, ja rohkeudella rikotaan rajoja. Yrityksen arvojen voima voi olla arvaamattoman suuri, kun niiden mukaan tehdään bisnestä.
Kriisi kääntyy kasvuksi
Icelandairin Pekka Mäkinen on oppinut näkemään kriisissä kasvun siemeniä. Hänen uralleen on osunut Estonia-tragedia, Islannin pankkikriisi sekä tulivuoren purkautumisena aiheuttama tuhkapilvi, joka levisi maailmalle ja lamautti lähes koko Euroopan lentolikenteen keväällä 2010.
Kun tuhkapilvi ja kuvat tuhkan peittämästä Islannista levisivät maailmalle, islantilaiset ymmärsivät, että on toimittava nopeasti. Kolmessa viikossa hankittiin rahoitus, laadittiin strategia ja suunniteltiin kampanja maan turismin pelastamiseksi. Koko maa lähti mukaan kampanjoimaan ja kertomaan tarinoitaan Islannista. Islantilaiset onnistuivat luomaan maalleen ja matkailulleen vaikuttavan mainoskampanjan. Vuonna 2016 Icelandairin matkailijoiden määrä oli tuplaantunut pahimmasta kriisivuodesta, ja yhtiö kasvaa edelleen.
Mäkisen mukaan kriisissä piilee viisauksia. Kriisin antia yritykselle voi esimerkiksi olla pakko pohtia, mikä todella on tärkeää. Se tarjoaa mahdollisuus oman jutun pelkistämiselle. Vaikka tilanne olisi kauhea, ihmisen mieli toimii niin, että se haluaa päästä eteenpäin. Yrityksen kannattaa pitää se mielessä – asiakkaitaan kunnioittaen ja ongelmia aliarvioimatta. Mäkinen kannustaa yritystä olemaan oma itsensä ja luottamaan siihen, että ihmiset haluavat olla mukana luomassa hyvää.
Makian Totti Nyberg kertoi vaatevalmistajan kriisistä. Ongelmat kärjistyivät, kun brändin alkuperäinen lupaus laadukkaista ja kestävistä vaatteista ei enää toteutunut. Laatu oli romahtanut tuotannon siirryttyä Kiinaan, eivätkä toimituksetkaan tulleet ajoissa. Huono laatu johti suuriin reklamaatiomääriin, ja rahoittajatkin alkoivat hermostua. Makia nousi kriisistä kasvun tielle palaamalla perusasioihin, laadukkaaseen tuotteeseen ja Helsinkiin, josta kaikki oli lähtenyt. Poistettiin brändin ympäriltä kaikki se, mikä ei todella liittynyt Makiaan ja tuotteisiin.
SMT Eventsin Jutta Vatanen pohti, onko kriisi yritykselle jopa kasvun ja kehityksen ehto. Jos yrityksellä menee mukavasti, saattaa olla vaikea siirtyä epämukavuusalueelle haastamaan itseään ja omia työntekijöitään, kokeilemaan rajoja ja ottamaan riskejä.
Rohkea tabun syö
Finlaysonin Jukka Kurttila on tuulettanut perinteistä suomalaista kodintekstiilivalmistajaa urakalla. Vuonna 2014 toimitusjohtajaksi tulleen Kurttilan tavoite on ollut tehdä kriisiin ajautuneesta Finlaysonista maailman läpinäkyvin tekstiilialan yritys.
Räväkkä uudistustyö on lähtenyt yrityksen arvojen määrittämisestä ja niiden viemisestä käytäntöön raflaavalla tavalla. Hyvän tekeminen ihmisille ja ympäristölle on arvo, jonka tukemana Finlayson on esimerkiksi ottanut kantaa tabuaiheisiin, kuten homouteen ja sukupuolten väliseen tasa-arvoon, valmistanut tuotteita kierrätystekstiileistä ja käyttänyt Jeesusta mainoskampanjassa.
Muutos ei ole ollut helppo. Kurttila kertoo, että vuodet 2014–2017 ovat olleet jatkuvaa pelkotilojen hallintaa. On vaatinut rohkeutta astua pois hymistelijöiden rivistä ja tehdä asioita toisin kuin on ollut tapana. Finlaysonilla tabuihin tarttuminen on saanut aikaan sen, että Kurttilaa on uhkailtu väkivallalla ja vankilalla.
Ottamalla rohkeasti kantaa arvojensa mukaisiin asioihin Finlayson on saanut mahdollisuuden luoda kiinnostavaa sisältöä, joka puhuttelee. Kurttilan mukaan Finlaysonilla asiat mietitään tulevaisuudessakin niin, että jokainen mainos on uutinen.
Arvojen kautta kansainväliseen kasvuun
Viherseiniä valmistavan Naavan Aki Soudunsaari puhui arvoilla johtamisen puolesta. Yrityksen kannattaa panostaa arvoihin, sillä ne selittävät, miksi teemme asioita. Ne ohjaavat ihmisen toimintaa ja ovat läsnä kaikessa päätöksenteossa. Arvomme määrittävät sen, mitä teemme, kun kukaan ei katso. Työpaikalla arvot ovat yrityksen perustaja paikalla silloin, kun hän ei itse ole siellä.
Naavan arvot on mietitty yhdessä listaamalla asioita, jotka ovat työntekijöille tärkeimpiä ja vähiten tärkeitä. Keskustelemalla on selvitetty yrityksen kolme tärkeintä arvoa, jotka kuvastavat sitä, mitä Naava on ja mitä se haluaa olla.
Jotta arvot eivät jäisi pelkiksi sanoiksi, on välttämätöntä myös miettiä, mitä ne todellisuudessa tarkoittavat ja miten ne näkyvät yrityksen työntekijöiden toiminnassa joka päivä. Arvoista johdetaan toimintaa ohjaavia missioita. Naavan missio on uudelleenyhdistää luonto ja ihminen. Sen toiminnassa tärkeintä on ihmisen hyvinvointi ja tavoitteena maailman ihmisystävällisin toimisto sekä terveet, onnelliset ja inspiroituneet ihmiset.
Arvoista lähtevällä toiminnalla on päästy hyviin tuloksiin. Sijoittajat ovat investoineet yritykseen kahdeksan miljoonaa euroa, koska uskovat Naavan arvoihin ja siihen, että luonto ja teknologia yhdessä luovat hyvinvointia.
Kaikki SMT Digitalist Growth Business Forumin esitykset voit katsoa täältä.
Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry