27.3.2018 | SaaS

Kuinka samasta tuotteesta saa monta eri versiota

Usein menestyvän SaaS-yhtiön tuoteidea lähtee konkreettisesta asiakastarpeesta. Tällöin tuotteistus suunnitellaan yhdelle kohderyhmälle. Monelle tuotteen versiointi tuntuu olevan vaikeaa. Ymmärretään, että tuotteessa pitää olla eroja ja ns. ”

Usein menestyvän SaaS-yhtiön tuoteidea lähtee konkreettisesta asiakastarpeesta. Tällöin tuotteistus suunnitellaan yhdelle kohderyhmälle. Monelle tuotteen versiointi tuntuu olevan vaikeaa. Ymmärretään, että tuotteessa pitää olla eroja ja ns. ”pienempään” käyttöön tarkoitetun tuotteen pitää maksaa vähemmän ja myös sisältää vähemmän. Tämä on siis myös pohjana SaaS-versioinnille.

Insinöörivetoiset organisaatiot lähtevät rakentamaan monimutkaisia rakenteita ohjelmistoihin. Syntyy moduuleja, ominaisuusryhmiä ja rakenteita, joilla ominaisuuksia pannaan päälle tai pois. Nämä ovat kohtuuttoman raskaita tapoja yrityksen alkuvaiheeseen, kun ei oikeasti vielä tiedetä paljoakaan todellisesta asiakastarpeesta tai siitä mihin suuntaan tuote lopulta kehittyy. Tehdään hallintaa ominaisuuksille, jotka ovat myöhemmin turhia (tai lasketaan rahoja, jotka eivät ole vielä tilillä).

Helpoin tapa tuotteistaa monta tuoteversiota onkin täysin toisenlainen. Vaihtoehtoisia tapoja on kaksi: kapasiteettiperusteinen ja kokonaistuoteperusteinen tuotteistaminen. Ne eivät vaadi riviäkään koodia ja molemmilla tavoilla saa luotua tuoteversioita monille eri kohderyhmille ja erisuuruisiin käyttötarpeisiin.

Kapasiteettiin perustuva SaaS-tuotteistus

Kapasiteettiperusteisessa tuotteistamisessa asiakkailla on täysin sama sovellus käytössä, mutta sopimustasolla määrätään miten (paljon) tuotetta voi käyttää. Tämä sopii hyvin SaaS-tuotteisiin, joissa kapasiteetit tai integraatiot ovat isossa osassa, tai on asioita, joita voidaan mitata. Yhtiö yksinkertaisesti kertoo, että tuote A sisältää 100 yksikköä ja tuote B sisältää 500 yksikköä ja jos halutaan yli 100 yksikköä käyttöön, pitää päivittää A:sta B:hen. Tämän jälkeen asiaa seurataan esimerkiksi kuukausitasolla jollakin yksinkertaisella menetelmällä.

Kokonaistuotteeseen perustuva SaaS-tuotteistus

Kuten olemme aikaisemmin kertoneet, toimiva kokonaistuotteistus on hyvä lähtökohta SaaS-liiketoiminnalle. Se tarkoittaa, että asiakkaalle myydään (tai tarjotaan) ydintuotteen lisäksi osana kokonaisuutta laajempi paketti palveluja, joita asiakas tarvitsee. Näitä ovat muun muassa käyttöönotto, koulutus ja tukipalvelut. Tässä vaihtoehdossa yhtiö differoi tuoteversiot lisäpalveluiden kautta. Perustuote on siis kaikille sama, mutta tuoteversioissa on erilaiset tai eriarvoiset lisukkeet.

Edelliset voi myös yhdistää, ja yhdistämisen ei missään nimessä tarvitse tai pidä olla säännönmukainen, eli jokaisessa portaassa kaikkien asioiden ei tarvitse parantua. Porrastukset pitää toki miettiä huolella ja versiot, skaalautuvat ominaisuudet ja palvelut pitää porrastaa niin, että tuoteversio osuu kohderyhmään ja täyttää sen tarpeet.

Tämä tapa tuotteistaa eri versiot yhdestä ja samasta tuotteesta toimii lähes kaikille SaaS-sovelluksille. Se ei ota kantaa itse tuotteeseen tai sen ominaisuuksiin (tai ainakaan kovin vahvasti). Yleinen vastaväite on, että esimerkiksi käyttäjätilien määrän valvonta pitää koodata tuotteeseen. No toki voi koodata, mutta ei siitä hyötyä ole, sillä se ei tuota asiakkaalle arvoa. Antaa asiakkaiden luoda tilejä. Sopimuksessa sitten lukee, että versio muuttuu, jos tilien määrä ylittyy.

Muista nämä

★ Useilla tuoteversioilla voit lähestyä eri kohderyhmiä paremmin

★ Versiot ja hinnoittelut on helpompi rakentaa ydintuotteen ”ulkopuolelle”

★ Perusvaihtoehtoja on kaksi

○ Versioiden differointi kapasiteettien perusteella

○ Versioiden differointi kokonaistuotteen kautta

★ Myös lisäpalveluiden saatavuuden perusteella voi versioida

Jos tuotteistus ja versiointi tuntuvat vaikeilta, Pilvi auttaa tässä. Olemme tehneet jatkuvien palveluiden tuotteistusta, hinnoittelua ja versiointia kymmenille SaaS-yhtiöille.

Ohjelmistoyrittäjien SaaS-katalogissa suomalaista tuotteistettua SaaS-ohjelmistoa tarjolla.

Ohjelmisto- ja e-business ovat rakentaneet suomalaisen SaaS-softan markkinointiin verkkokatalogin. Sinne on koottu suomalaisen ohjelmistotarjonnan helmet tuotteistettuina ja hintoineen. Sieltä voit katsoa miten muut ovat tuotteitaan tuotteistaneet.

Tutustu katalogiin tästä!

Liity mukaan saas.softwarefromfinland.com-katalogiin.

Se on täysin ilmainen kaikille Ohjelmistoyrittäjien jäsenille. Voit lisätä yhden tuotteen. Tuote voi olla freemium, mutta suosittelemme käyttämään perus- tai pääversiota, jolla on hinta (€ / kk). Voit lisätä linkin kokeiluprosessiin ja ostoprosessiin sekä useita sosiaalisen median URL-osoitteita.

Täytä liittymislomake täältä![minti_spacer][minti_member name=”Tapio Talvisalo” role=”Saas enthusiast and Saas-startup entrepreneur at Pilvi™” linkedin=”https://www.linkedin.com/in/talvisalo/”]

[/minti_member]

Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.