3.9.2024 | Ohjelmistoala

Menestysresepti onnistuneisiin yrityskauppoihin

Ohjelmistoalalla tapahtuu jatkuvasti yrityskauppoja. Ostajina ovat niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin yritykset.

Ohjelmistoalalla tapahtuu jatkuvasti yrityskauppoja. Ostajina ovat niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin yritykset. Väitetään, että yrityskaupoista epäonnistuu jopa 70-90%. Eri tutkimuksista saa tosin erilaisia lukuja.

Markkinassa on viime vuosien aikana nopeasti kasvanut ostajakunta, joka onnistuu kaupoissa useammin kuin epäonnistuu. Nimittäin sarjaostajat tai englanniksi compounder.

Sarjaostaja on yritys, joka käyttää vapaata kassavirtaa hankkiakseen pieniä, yksityisiä yrityksiä. Sarjaostajat voivat olla johonkin toimialaan erikoistuneita tai toimialariippumattomia toimijoita. Toisin sanoen, ne joko keskittyvät hankkimaan yrityksiä yhdestä tietystä markkinasta tai tekevät hankintoja riippumatta siitä, minkä tyyppinen yritys on kyseessä – kunhan hankintakriteerit täyttyvät.

Sarjaostajia yhdistää seuraavat ominaisuudet:

  • “We buy and never sell” eli pitävät yritykset ikuisesti eivätkä integroi niitä
  • Pienet ja jatkuvasti toistuvat yritysostot
  • Vapaan kassavirran, ei velan, käyttö yritysostoihin
  • Ostajan erittäin aktiivinen sisäinen yrityskauppoja tekevä tiimi
  • Tehokas ostoprosessi
  • Kevyt hallinnointimalli

Miksi sarjaostajat menestyvät?

Tehokas pääoman käyttö: Parhaat sarjaostajat keskittyvät pitkän aikavälin arvonluontiin. Tuotot muodostuvat pienistä puroista.

Hajautettu toiminta: Sarjaostajat antavat paikallisen johdon jatkaa tehtävissään ja ylläpitävät kevyttä omaa yritysrakennetta edistääkseen ketteryyttä ja innovaatioita hankituissa yrityksissä.

Ihmisten arvostaminen: Sarjaostajat ylläpitävät kulttuuria, jossa ihmisiä kunnioitetaan ja heihin investoidaan, johdosta aina operatiivisiin tiimeihin.

Keitä nämä compounderit sitten ovat?

Tunnetuin ja suurin on Constellation Software Inc. yli tuhannen yrityksen salkullaan.  Constellation koostuu monesta tytäryhtiöstä, jotka kilpailevat keskenään – ainakin näennäisesti. Tyttäret Volaris, Harris, Jonas, Vela, Perseus Group ja Topicus jakavat yhteisen kohdetietokannan eli eivät kilpaile tarjousvaiheessa keskenään. 

Muita tuttuja nimiä ovat Valsoft, Banyan ja uusi tulokas Upliift vain muutaman mainitakseni. Pohjoismaisista Confirma Software ja Vitec ovat tehneet Suomessakin suuren määrän yritysostoja. Visma toimii kuten sarjaostaja, mutta joskus integroi yrityksen omaan organisaatioonsa.

Sarjaostajilla on ollut maine huonona maksajana. Jos ostettavalla kohteella on vankka asema markkinassaan ja se tuottaa hyvää tasaista kassavirtaa vuodesta toiseen, niin ovat hintalaputkin olleet kilpailukykyisiä. Kaupat ovat aina 100% käteiskauppoja ja kohteesta ostetaan koko osakekanta. Tosin kauppoihin olennaisesti liittyy lisäkauppahinta, jolla varmistetaan jatkuvuus vuodeksi tai kahdeksi.

Koska näemme ensimmäisen suomalaisen menestyvän sarjaostajan?

Kirjoittaja

Vesa Walldén

Vesa on yksi Cartnerin partnereista ja johtaa ICT-alueen projekteja. Vesa liittyi Carneriin vuonna 2021 kun Carner ja Tuohi Advisors yhdistyivät.
Vesalla on pitkä kokemus pääomasijoittamisesta toimiessaan Senior Partnerina CapManillä. Hänellä on myös toimialakokemusta teknologiamarkkinasta niin Suomessa kuin USA:ssakin työskenneltyään yrityksissä kuten HP, Sun Microsystems, Nokia jne.


Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.