12.5.2025 | Kansainvälistyminen

Miten valita oikea alue kansainväliselle laajentumiselle?

Kansainvälinen laajentuminen on jännittävä, mutta haastava vaihe ohjelmistoyrityksen kasvussa.

Kansainvälinen laajentuminen on jännittävä, mutta haastava vaihe ohjelmistoyrityksen kasvussa. Oikean alueen valinta voi ratkaista, onnistuuko laajentuminen – vai jääkö se vain kalliiksi oppitunniksi. Usein oletetaan, että maantieteellinen läheisyys tai aiempi menestys kotimarkkinoilla riittävät. Todellisuudessa tarvitaan paljon enemmän.

Software Finlandin kumppani Monterro auttaa ohjelmistoalan yrityksiä kasvamaan tarjoamalla muutakin kuin pääomaa – se tuo mukanaan käytännön osaamista ja tukea skaalautumisen haasteisiin, joita pelkkä rahoitus ei ratkaise.

Näin valitset oikean markkinan kansainvälistymiseen – vältä yleisimmät sudenkuopat

Kansainvälistyminen voi tuntua pelottavalta harppaukselta – eikä syyttä. Oikean markkinan valinta vaikuttaa ratkaisevasti siihen, onnistuuko laajentuminen vai jääkö se kalliiksi oppitunniksi. Tässä neljä käytännön vinkkiä, joiden avulla teet fiksumpia päätöksiä ja vältät tyypilliset virheet.

1. Etsi mahdollisuudet läheltä

Aloita tutkimalla, löytyykö kansainvälisiä liidejä jo liiketoimintasi sisältä: Onko nykyisillä asiakkaillasi toimintaa ulkomailla? Oletteko saaneet kiinnostusta joltakin tiettyltä alueelta? Tällaiset signaalit voivat ohjata sinut lupaavalle markkinalle – ilman arpapeliä.

2. Paikalliset referenssit ratkaisevat

Uudella markkinalla pohjoismaiset asiakasreferenssit eivät yleensä vakuuta. Sen sijaan yksikin paikallinen asiakas voi avata ovia ja nopeuttaa myyntiprosessia merkittävästi. Hyvä keino päästä alkuun on hyödyntää olemassa olevien asiakkaiden ulkomaisia yksiköitä.

3. Tunnista potentiaali – mutta älä uppoudu analyysiin

Markkinatutkimus on tärkeää, mutta se ei saa pysäyttää etenemistä. Lähde liikkeelle jo tunnistetuista mahdollisuuksista ja varmista analyysillä, ettet ohita jotain oleellista. Näin säästät aikaa ja vältät päätösten viivästymisen.

4. Aloita pienesti

Ensimmäisessä kansainvälistymisessä kannattaa aloittaa yhdestä markkinasta ja yhdestä selkeästä kohdesegmentistä. Älä vie koko tuotevalikoimaa kerralla, vaan keskity siihen, missä voit parhaiten onnistua. Näin opit nopeasti – ilman että koko tuotekehitys kärsii.


Yhteenveto:


Kansainvälistyminen ei ole sprintti vaan harkittu sarja siirtoja. Kun lähdet liikkeelle mahdollisuuksien kautta, rakennat referenssit oikein ja et yritä liikaa kerralla, voit kasvattaa ohjelmistoyrityksesi seuraavalle tasolle – hallitusti ja kestävästi.

Kiinnostuitko kansainvälistymisestä?
Lataa Monterron CEO SaaS -opas

Oppaassa jaetaan asiantuntijanäkemyksiä ja viisi kansainvälistymisen sääntöä, jotka jokaisen kasvuyrityksen kannattaa painaa mieleen heti.

Alkuperäinen blogi aiheesta on julkaistu Monterron sivuilla.

Kirjoittaja

Ninnu Turunen


Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.