Tästä blogisarjasta saat käytännön vinkkejä sivuston tai verkkokaupan hakukoneoptimointiin. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen.
Verkkosivujen ja verkkokaupan tekstit kannattaa suunnitella niin, että ostaja löytää helposti vastauksen kaikkiin kysymyksiinsä. Laadi tekstisi ajatuksella ja kirjoita omin sanoin. Muista hakukoneoptimointi, mutta ajattele aina ensin käyttäjää.
1. Älä säästele sanoja
Verkkosivuille kannattaa kirjoittaa runsaasti tekstiä. Esimerkiksi sopiva laskeutumissivun sanamäärä on noin 350 sanaa. Hyvät tuotetekstit ovat laadukkaita, helppolukuisia ja sujuvasti kirjoitettuja. Käännösautomaatteihin ei siis kannata turvautua. Muista oikolukea tekstit ja korjata kirjoitusvirheet.
Käytä yrityksellesi hyödyllisiä avainsanoja. (Avainsanojen valinnasta voit lukea lisää sarjan seuraavassa osassa.) Avainsanojen valinta helpottuu, kun perehdyt ensin siihen, mitä tuotteisiisi liittyvää tietoa verkosta etsitään ja mitä hakusanoja etsinnässä käytetään. Sekä Google että verkkokauppasi potentiaaliset asiakkaat arvostavat laadukasta sisältöä, joten tekstien tekemiseen kannattaa panostaa. Laadukas teksti kertoo tuotteesta monipuolisesti ja vastaa lukijoiden mielessä oleviin kysymyksiin eikä sisällä turhaa avainsanojen toistamista.
2. Muista linkkien ja kuvien hakukoneoptimointi
Käy läpi sivuston linkit ja varmista, että ne toimivat. Sivuston sisäiset linkitykset ovat kuin voimansiirtoa sivuston sisällä. Etusivulle johtaa yleensä eniten linkkejä, joten se on sivuista vahvin. Kannattaa siis lisätä etusivulle linkkejä niihin sivuihin, jotka tuottavat eniten myyntiä.
Sivuston sisäisen linkin klikattavaksi tekstiksi, ankkuritekstiksi, kannattaa valita sivun tärkein avainsana. Varmista, että yksi linkkiteksti johtaa vain yhdelle sivulle. Silloin on todennäköistä, että Google näyttää sivustoltasi osuvimman sivun.
Kuvien optimoinnissa yksi tärkeimmistä asioista on tiedoston koko, sillä se vaikuttaa sivun latautumisnopeuteen. Sivun latautuminopeus puolestaan vaikuttaa käyttäjäkokemukseen ja siihen, miten laadukkaana Google pitää sivustoasi. Sopiva kuvakoko on 100–150 kilotavua.
Google ei osaa tulkita kuvia, joten kuvien nimet ja kuvia kuvailevat alt-tekstit kannattaa miettiä tarkoin. Hyvä kuvatiedoston nimi ja alt-teksti kertovat osuvasti kuvan sisällöstä. Niihin kannattaa myös sisällyttää jokin tärkeimmistä avainsanoista.
3. Optimoi ainakin nämä verkkosivujen elementit
Käytä näissä osioissa tärkeimpiä avainsanojasi:
– URL-osoite
– title eli sivun pääotsikko
– meta description eli sivun metakuvaus, joka on hakutuloksen alla oleva selitys sivun sisällöstä
– H1-otsikko eli käyttäjälle näkyvä pääotsikko
– leipäteksti (muutamia kertoja)
– linkit.
Optimoi ainakin tärkeille sivuille:
– kuvat, kuvien alt-tekstit ja infograafit
– otsikot
– upotukset, esimerkiksi YouTube-videot
– rich snippet -merkinnät, verkkokauppojen tuotekuvaukset tai kaupan aukioloajat
– toimintakehotukset, esim. arvostelu, kommentointi, sosiaalisen median jaot tai uutiskirjeen tilaus.
Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry