Tästä blogisarjasta saat käytännön vinkkejä sivustosi tai verkkokauppasi hakukoneoptimointiin. Sarja perustuu Tulos Helsingin digitaalisen kaupankäynnin asiantuntijan Simo Orpanan SEO-koulutukseen.
Sisältö on kuningas, sanotaan usein. On totta, että hyvä sisältö houkuttelee lukemaan ja jakamaan, mutta jos kukaan ei löydä sivujasi, paraskin sisältö jää näkemättä.
Google löytää sivustot linkkien ja linkkiverkostojen avulla. Sivustolle johtavien linkkien määrä on myös yksi mittari, joilla Google arvioi sivuston laatua. Linkitys on eräänlainen suositus muilta verkon käyttäjiltä. Mitä enemmän sivusto on saanut suosituksia, sitä parempi se oletettavasti on.
Suosittelijallakin on merkitystä. Yksi ainoa linkki suuressa uutismediassa on tehokkaampi kuin sata linkkiä pikkublogeissa. Jos linkittävät sivustot ovat Googlen silmissä hyvämaineisia ja laadukkaita, linkeillä on enemmän painoarvoa. Sosiaalisen median tai keskustelupalstojen linkit eivät ole yhtä arvokkaita, sillä niissä voi julkaista kuka tahansa.
Jotkut yritykset myyvät linkkejä, mutta linkkivoiman ostaminen ei kannata. Google nimittäin havaitsee huijausyritykset helposti. Kun Google huomaa, että sivuston näkyvyyttä yritetään parantaa vippaskonstein, se saattaa pudottaa sivuston kokonaan pois hakutuloksista.
Yhteistyötä ei kuitenkaan kannata unohtaa. Luontevia linkityksiä on mahdollista saada esimerkiksi blogiyhteistyön tai vierailijakirjoitusten avulla. Linkkien hankinta saattaa joskus tuntua työläältä, mutta se kannattaa, sillä linkitysten määrällä on todella merkitystä.
Tee digitaalista peeärrää
Kun tähtäimessäsi on yrityksen näkyvyyden parantaminen, katsele ympärillesi. Voisitko tehdä yhteistyötä kumppaneittesi tai muiden sidosryhmien kanssa? Sopisitko luontevasti jonkin toiminnan sponsoriksi? Olisiko mahdollista tehdä yhteistyötä oman alasi järjestöjen kanssa? Voisitko vaikkapa saada sivustosi linkitettyä jonkin järjestön kotisivuille.
Fiksu tapa saada näkyvyyttä on etsiä uusia työntekijöitä omalla sivustollasi. Rekrytointilinkkejä jaetaan mieluusti, ja samalla saat sivuillesi näkyvyyttä, linkityksiä ja liikennettä.
Sosiaalisessa mediassa menestyvät sisällöt parantavat sivuston uskottavuutta Googlen silmissä. Yrityksen omia laadukkaita sisältöjä kannattaa siis jakaa sosiaalisessa mediassa. Kannusta työntekijöitäkin jakamaan niitä, sillä henkilöstönkin verkostoista voi olla hyötyä. Esimerkiksi Facebookissa järjestettävät kilpailut tai arvonnat ovat yleinen keino saada näkyvyyttä ja jakoja. Niiden tavoitteet ja toteutus kannattaa kuitenkin miettiä hyvin. Keskustelupalstojakaan ei kannata täysin unohtaa, vaikka niiden linkit eivät Googlen näkökulmasta ole kovin arvokkaita.
Jos pidät kirjoittamisesta, kannattaa perustaa blogi. Siinä voit käsitellä aiheita, jotka liittyvät luontevasti verkkokauppasi tuotteisiin. Aidosti kiinnostava sisältö kerää lukijoita ja innostaa jakamaan.