Ohjelmistoalan yritykset ovat vielä vaatimattomia markkinointitoimenpiteissään. Erityisen kainoja alalla ollaan asiantuntijuuden rakentamisessa sosiaalisessa mediassa, eli niin sanotussa henkilöbrändäyksessä. Miten edetä, jos paikka ajatusjohtajuuden auringossa kiinnostaa? Ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?
Ajatusjohtaja on sellainen yritys tai asiantuntija, joka nousee nopeasti mieleen toimialan edelläkävijänä, kiinnostavana palveluntarjoajana tai haluttuna työnantajana. Todellisia ohjelmistoalan ajatusjohtajia on yhä suhteellisen vähän. Näin ollen myös mahdollisuuksia on paljon tarjolla sille, joka havittelee alan ajatusjohtajan paikkaa.
Mutta miksi ohjelmistoalan ajatusjohtajuutta kannattaa tavoitella? Esimerkiksi sen vuoksi, että orgaaninen näkyvyys merkitsee pienempiä myynnin ja mainonnan investointeja.
Laaja tunnettuus, ajatusjohtajan asema, voi näkyä bisneksen kasvuna ja säästöinä myynnin ja mainonnan kuluissa. Ajatusjohtaja ei tarvitse yhtä merkittäviä investointeja kuin tuntematon toimija, koska asiakkaat löytävät itse tiensä ajatusjohtajan luo ja yritys tunnetaan muutenkin omassa kohderyhmässä.
Miten edetä matkalla ajatusjohtajuuteen? Tässä viisi ensiaskelta, joiden avulla pääsee alkuun.
Ennen kuin lähdet tavoittelemaan ajatusjohtajuutta, on syytä kiteyttää se tärkein sanoma, jota haluat tuoda systemaattisesti esille. Mikä on asiakaslupauksesi? Ketä toimintanne hyödyttää ja miten? Minkä ongelman sinun tai yrityksesi osaaminen ratkaisee?
Ajatusjohtajuuden rakentamisen ennakkoaskeliiin kuuluu myös kohderyhmän tarkka määrittely. Kohdeyleisön edustaja on syytä kuvata tarkkaan, sillä jos yrität puhua kaikille, käy helposti niin, että et kiinnosta ketään. Kenelle puhut? Kenen huomiota ensisijaisesti tavoittelet? Ketä haluat palvella, millaisia tarpeita tällä kohderyhmällä, ostajapersoonalla, on? Minkälaisia haasteita hänellä on, jotka sinä tai yrityksesi voitte ratkaista?
Kun olet päässyt jyvälle siitä, mikä on tärkein sanomasi ja millaisessa tilanteessa ostajapersoonasi on, on aika kartoittaa, millaisilla välineillä ja kanavilla tavoitat parhaiten ihanneasiakkaasi. Panosta kanavatutkimukseen ja selvitä huolella, missä todella kohtaat ihanneyleisösi edustajan. Mitä mediaa hän kuluttaa? Missä somekanavissa hän viettää aikaansa sekä ammattilaisena että yksityishenkilönä? Millä välineillä saavutat hänen huomionsa?
Digitaalisessa maailmassa työkaluja on lukemattomia ja viestintäkanavat eroavat toisistaan perustavanlaatuisella tavalla. Esimerkiksi asiantuntijoiden LinkedInissä tehoaa toisenlainen tapa olla yhteydessä potentiaalisiin asiakkaisiin kuin nuorison suosimassa TikTokissa.
Mitä tahansa teetkin, tee se laadukaasti. Kun tavoittelet ajatusjohtajan asemaa, et halua vesittää tärkeää sanomaasi kömmähdyksillä, jotka olisit voinut välttää perehtymällä markkinointityökalujen tai somekanavien perusperiaatteisiin. Selvitä myös, mitä kilpailijasi tekevät laadukkaasti, ja mieti, mitä voisit tehdä heitä paremmin.
Perusteellisen selvitystyön jälkeen on aika toimia. Mutta vain strateginen toiminta tuo tulosta, kaikki muu on hakuammuntaa. Tee siis alkukartoituksen pohjalta suunnitelma, jossa määrittelet etukäteen, missä, milloin ja miten puhuttelet yleisöäsi. Sitoudu suunnitelmaan ja toteuta sitä vähintään puolen vuoden ajan.
Ajatusjohtajuuden muodostuminen on kuin Rooman rakennusurakka: se on maratoni eikä sprinttimatka. Warren Buffet totesi aikoinaan: “It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it.” Digimaailmassa maineen rakentaminen voi onnistua nopeammin kuin 20 vuodessa mutta muista, että mainekriisi voi edelleen syttyä salamannopeasti. Siinä tilanteessa vahva, luotettu brändi, ajatusjohtajan asema, voi olla korvaamaton.
Aino Pajukangas
Viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas auttaa asiakkaitaan saavuttamaan näkyvyyttä viestinnän ja markkinoinnin keinoin. Viestintätoimisto Aivela on Ohjelmisto- ja e-business ry:n kumppani.
Pssst! Järjestämme aiheesta studiotilaisuuden ke 16.2. klo 9 alkaen. Tervetuloa mukaan! Katso tilaisuuden ohjelma & ilmoittaudu mukaan tästä