Jani pitää varsinaisen työnsä ohessa tiimilleen loistokkaan esitelmän metaversumin mahdollisuuksista. Jenni koodaa asiakkaalle arviolta vuoden kuluttua valmistuvaa käänteentekevää päästölaskentaohjelmistoa. Juni on liittynyt kansainväliseen kvanttiteknologiayhteisöön.
Kolmikko työskentelee yrityksessä, jonka verkkosivuilla listataan palveluita ja tuotteita, ehkä jokunen referenssikin. Sen sijaan potentiaalinen työnhakija ei välttämättä hoksaisi, että yritys jo seurailee metaversumi- ja kvanttiteknologian mahdollisuuksia. Mediasta tuskin myöskään sattuisi silmään tieto, että yritys rakentelee uutta uljasta ilmastoteknologiaa.
Viestijänä kyselen usein yrityksiltä, miksi kiinnostavista tekemisistä ei kerrota reippaasti ulospäin. Usein vastaus on jokin versio tästä klassikosta: meillä ei vielä ole valmista tuotetta ja sitten kun on, se kyllä myy itse itsensä.
Asenteeseen liittyy kaksi pulmaa. Valmista tuotetta ei ole kilpailijallakaan, mutta he kyllä jakavat asiantuntemustaan. Ja valmis tuote ei myy itseään. Tuotteet myy se, joka niitä markkinoi.
Jo etukäteen asioista kertominen kannattaa. Ajatusjohtajuus ja markkinoinnillinen etunoja asemoivat yrityksen markkinan vahvaksi tekijäksi.
Jos Jani ja Juni kokoaisivat löydöksiään blogeiksi yrityksen sivustolle, saisivat työnhakijat vihiä organisaation oppimista tukevasta kulttuurista ja asiakkaat arvokasta uutta hyötytietoa. Kun blogit sijoitettaisiin kohdennetusti sosiaaliseen mediaan, voisi yritys löytää uusia potentiaalisia seuraajia. Näille voi sitten myöhemmin myydä palvelujakin, kun kehitystyö on valmis.
No mutta keskeneräisistä asiakasprojekteista nyt ei ainakaan voi kertoa!
Tavallaan näin onkin. Medialle ei tietenkään voi mennä ilman asiakkaan lupaa lörpöttelemään, vaikka Jennin projekti keskeneräisenäkin sitä kiinnostaisi.
Sen sijaan yritys voisi mainiosti alkaa jo rakentaa perustuksia ja ottaa roolia ilmastoteknologiaa tuntevana toimijana. Se tapahtuu julkaisemalla artikkeleita tai vaikka podcasteja ilmastoteknologiasta. Sisällöissä voi oman väen lisäksi haastatella yliopiston professoria tai asiakkaan edustajaa.
Sitten kun myöhemmin Jennin projekti päästetään päivänvaloon, ei kellekään tule yllätyksenä, että asialla on ilmastoteknologian edelläkävijäyritys.
Yrityksillä on tätä nykyä kaikki mahdollisuudet rakentaa omaa tarinaansa. Kun strategia vaikkapa toteaa, että suuntaamme kohti metaversumia, kannattaa jo matkan aikana pitää ääntä aiheesta. Muuten voi käydä niin, että tuote tai palvelu lanseerataan yleisölle, jonka tiedon taso ei vielä riitä sen hyötyjen hoksaamiseen.
Toinen uhkakuva on se, että kilpailija onkin jo kivunnut hallitsevaksi asiantuntijaksi pitkäjänteisen markkinointiviestinnän turvin.
Joni, Jenni ja Juni tietysti työskentelevät kuvitteellisessa yrityksessä. Rohkenen kuitenkin väittää, että oikeissakin yrityksissä markkinointiviestintää turhaan säästellään vain olemassa olevien tuotteiden ja palveluiden myynnin edistämiseen. Rohkaisen ottamaan ruotsalaiseen tyyliin etunojaa ja puhumaan siitä, mikä omaa henkilöstöä ja asiakkaita juuri nyt kiinnostaa.
Kirjoittaja on Essi Isomäki johtaa uutta teknologiaa tuottavien ja hyödyntävien yritysten markkinointiviestintää tekevän Netprofilen PR- ja sisältötiimiä. Tällä hetkellä työpöydällä on metaversumihanketta, podcastia ja vihreän siirtymän projekteja – mikä ehkä näkyy tässäkin tarinassa! Tutustu palveluihimme ja ota reippaasti yhteyttä, jos kaipaat apua yrityksesi tarinan kerrontaan: https://www.netprofile.fi/palvelut/sisaltomarkkinointi
Netprofile on Ohjelmisto- ja e-business ry:n partneri.