Päätöksiä pitää kuitenkin tehdä. Kun kristallipalloa ei löydy, päätökset ovat kuin siirtoja shakissa.
Ilman suunnitelmaa siitä, miten siirrot toimivat yhdessä, kokonaistilanne tuskin paranee. Etenkin jos vastassa on parempi pelaaja (eli kovempi kilpailutilanne), siirtoja ei ole hukattavaksi ja huonoista siirroista rangaistaan, vaikkei sitä ehkä suoraan huomaakaan.
Vaikka suunnitelma olisikin olemassa, jäljellä on vielä useita päätöksiä. Miten kukin siirto tehdään? Missä järjestyksessä? Kuka tekee? Ja mitä tehdään, kun jokin ei mennytkään ihan putkeen?
Kaikki nämä päätökset voi tehdä mutu-tuntumalla eli arvaamalla. Se tarkoittaa, että harva päätös on lähelläkään optimaalista.
Yrityksen kasvattamisessa, kuten shakissa, ei ole kyse täydellisten siirtojen löytämisestä. Tarkoitus on vain löytää se seuraava siirto, joka tuottaa keskimäärin positiivisimman tuloksen. Toisin sanoen, täydellinen siirto ei välttämättä tuota positiivista tulosta, mutta jos vastaavassa tilanteessa tehtäisiin sama päätös 1000 kertaa, keskimäärin se tuottaisi parhaan tuloksen.
Mikä sitten on se paras suunnitelma tai yksittäinen siirto? Siihen vaikuttaa moni asia. Tässä vain muutama olennaisimmista:
Päätöksiä joutuu markkinointia rakennettaessa nopeasti tekemään tuhansia. Niistä jokainen vie joko positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Jotkin päätökset ovat toisia merkittävämpiä, mutta äkkiä ne pienetkin päätökset kertautuvat keskenään, jos niistä moni vie tuloksia samaan suuntaan.
Mutu-tuntumalla ja arvaamalla voi toki koittaa onneaan. Hyvällä tuurillahan ne lottovoittajatkin rikastuvat.
Jos paremmat todennäköisyydet kiinnostavat, kannattaa päätöksenteon tueksi ottaa myös dataa, muttei ihan mitä tahansa dataa.
Taulukko täynnä numeroita ei tee markkinoinnin arvioinnista helppoa. Matemaatikkokaan ei näe trendejä numeroviidakosta; dataa täytyy jalostaa ensin käytännöllisemmäksi.
Hyvä yrityksen johtajan markkinoinnin seurantataulukko näyttää yhdellä vilkaisulla mihin suuntaan olennaisimmat muuttujat ovat menossa. Sen pohjalta voikin jo nähdä, mikä olisi paras seuraava siirto.
Studiotilaisuudessa käymme läpi:
Ilmoittaudu mukaan: https://softwarefinland.fi/tapahtumat/13-9-2022-miten-voit-varmistaa-parhaat-mahdolliset-markkinointitulokset/
Kirjoittaja on Peter Sandeen. Häntä kutsutaan usein ”markkinoijien markkinoijaksi”, koska yli puolet hänen asiakkaista ovat markkinoinnin asiantuntijoita. He palkkaavat hänet ymmärtääkseen paremmin, mikä motivoi ihmiset ostamaan heiltä, mikä erottaa heidät parhaiten kilpailijoista ja mikä vaikuttaa heidän tuloksiin eniten. Lähes kaikki hänen asiakkaat ovat englannin kielisestä maailmasta ja toimivat globaaleilla markkinoilla. Peterin lähestymistapa perustuu yli vuosikymmeneen konversio-optimointia eli sen tutkimiseen, mikä vaikuttaa markkinointituloksiin johdonmukaisemmin.