24.3.2023

”Iskun paikka Suomelle”, arvioi K3:n Romakkaniemi: Ohjelmistoalan uusi nimi ”Software Finland” kertoo uudesta panostuksesta vientiin

Ohjelmistoalan tärkein äänenkannattaja, Ohjelmisto- ja e-business ry on valinnut itselleen uuden nimen ”Software Finland ry” edistämään alan vientiä.

Ohjelmistoala on ollut jo pitkään Suomen voimakkaimmin kasvava toimiala ja Suomen 4. suurimman vientialan, tietotekniikan, kiistaton kasvun moottori. Ohjelmistoalan tärkein edustaja ja puolestapuhuja, Ohjelmisto- ja e-business ry, on nyt Software Finland ry. Nimenmuutos tukee suomalaisten ohjelmistoyritysten vientiä nopeasti kasvavilla globaaleilla ohjelmistomarkkinoilla.

”Tärkein tehtävämme on tietenkin auttaa suomalaisia ohjelmistoyrityksiä menestymään. Suomen omat markkinat ovat kuitenkin kovin rajalliset toimialalle, jossa vienti ei edellytä raskasta logistiikkaa, vaan yritystemme tarjoamat digitaaliset ratkaisut ovat helposti käytettävissä ympäri maailmaa. Tietysti olemme vientiä edistäneet tähänkin asti, mutta nyt tähän tulee selkeä painotus. Vienti on meille prioriteetti ja odotamme innolla entistä laajempaa kansallista yhteistyötä viennin edistämiseksi”, toteaa Software Finlandin hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama.

Likeisesti Suomen johtavien yritysten, digitalisaation ja viennin kanssa työskentelevä Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää uutta nimeä tervetulleena.

”Yritystemme huipputason osaaminen, luotettavuus ja vastuullisuus ovat jo vientivaltteja. Tässä on iskun paikka Suomelle, koska digitaalinen osaaminen on joka suhteessa menestyksemme ytimessä. Kun alan kattojärjestöllä on nyt yhtä aikaa sekä kansainvälisyyttä että kansallista merkitystä korostava nimi, entistä laajempi yhteistyö viennin edistämiseksi olisi sekä helppoa että tarpeen. Olisi hyvä esimerkiksi nähdä jatkossa ohjelmistoyrityksiä yhä enemmän mukana, kun Suomi tekee suomalaista osaamista maailmalla tunnetuksi”, peräänkuuluttaa Romakkaniemi.

Vientiä yhä vaativampaan maailmaan – tekoäly loikkaamassa avainrooliin

Päätyönään Avoin.Systems -ohjelmistoyritystä johtava Walkama on itse kokenut vienninedistäjä erityisesti Pohjois-Amerikan huippuvaativille markkinoille.

”Tiedän kokemuksesta, miten tärkeää vientiyritykselle on uskottavuus teknologiaosaamisen lisäksi. Siksi esimerkiksi uuden potentiaalisen asiakaskunnan tapaaminen suomalaisen ministerin johtamassa delegaatiossa olisi myös ohjelmistoyrityksille todella arvokasta. Kun maailma on lisäksi muuttunut siten, että kansallinen politiikka on yhä suuremmassa roolissa paitsi kauppapolitiikassa myös käytännön kaupassa, tämä on entistäkin tärkeämpää”, painottaa Walkama.

Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha nostaa esiin myös tekoälyn vaikutuksen.

”Kuten olemme nähneet ChatGPT:n räjähdyksenomaisesta leviämisestä, tekoäly väistämättä nyt nopeasti yleistyy. On kaikkien edun mukaista saada vastuullinen suomalainen softa mahdollisimman vahvasti mukaan tekoälyn käyttöön ja kehittämiseen. Tekoälyähän tullaan lukemattomin tavoin linkittämään muihin ohjelmistoihin”, kuvailee Roiha tekoälyajan näkymiä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi korostaa tekoälybuumin avaamaa tilaisuutta.

”Tekoäly on yksinkertaisesti mahdollisuus, jota meillä ei ole varaa sivuuttaa. Siksi Suomen täytyy brändäytyä maailmalla ykkösluokan ohjelmisto-osaajaksi, ja sitä tätä nimenmuutos edistää.”

Lisätietoja:

Pekka Walkama, Software Finland ry, hallituksen pj, 040 777 2391, pekka.walkama@avoin.systems

Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari, toimitusjohtaja, 040 050 5269, juho.romakkaniemi@chamber.fi

Rasmus Roiha, Software Finland ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@softwarefinland.fi

Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.