Tiedekoulu sekä Ohjelmisto- ja e-business ry ovat aloittaneet uuden Koodikummit-ohjelman. ”Vähävaraiset lapset saavat Koodikummi-yrityksiltä hienon mahdollisuuden opiskella koodausta”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. ”Kannattaa lähteä mukaan”, kehottaa itse jo 16-vuotiaana pelin julkaissut Jouni Suutarinen, Oivanin myynti- ja markkinointijohtaja. ”Me tuemme alan monimuotoisuutta”, alleviivaa tyttöryhmää kummittavan Vincitin vastuullisuusjohtaja Niina Mikolanniemi. Tytöille hyvää esimerkkiä tarjoaa myös Mimmit koodaa -palkinnon voittanut Susanna Kyllönen.
Lehdistötiedote 12.12.2022
Lapsia monin tavoin uuteen osaamiseen opastava Suomen Tiedekoulu on onnistunut vajaassa 10 vuodessa hämmästyttävällä tavalla: Yhteensä jo noin 5000 lasta ja nuorta on päässyt koodaamisessa Tiedekoulun avulla hyvään vauhtiin.
”Olemme todella iloisia ja ylpeitä tästä onnistumisesta. Samalla olemme silti kaivanneet lapsille enemmän mahdollisuuksia heidän sosioekonomisesta taustastaan riippumatta. Siksi olemme nyt yhteistyössä Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa rakentaneet Koodikummit-ohjelman – kaikkien on saatava tasavertaiset mahdollisuudet. On valtavan hienoa, että pääsemme nyt liikkeelle ja teemme sen erittäin kunnianhimoisin tavoittein”, kertoo Tiedekoulun toimitusjohtaja Maria Leivo.
Tarkoitus on saada runsaassa vuodessa jo tuhat nuorta koodauksen pariin, täysin vastikkeetta.
”Vähävaraiset lapset saavat Koodikummi-yrityksiltä hienon mahdollisuuden opiskella koodausta. Olemme päässeet lupaavasti alkuun ja olen varma, että yritykset seuraavat esimerkkiä laajassa mitassa. Tämä toiminta on sekä yritysten itsensä että koko ohjelmistoalan ja sitä kautta koko Suomen etu”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.
Ohjelmisto- ja e-business ry:n Mimmit koodaa -ohjelma on palkittu jo EU:ta myöten eikä ihme, mukaan on lähtenyt jo 10 000 naista. Koodikummit siirtää fokusta nyt tyttöihin, ensimmäisen tyttöryhmän Koodikummit-ohjelmaan mahdollistaa Vincit. Perheen vähävaraisuus ei saa olla este.
”Teknologia on kaikilla läsnä arjessa ja kaikki sitä hyödyntävät. Siksi on todella tärkeää, että kaikille nuorille ja erityisesti tytöille pystytään näyttämään, mitä mielenkiintoisia urapolkuja onkaan tarjolla ja mitä kaikkea teknologialla voidaan saada aikaan vastuullisen maailman rakentamiseksi. Olemme innolla mukana raivaamassa tietä uusille koodarisukupolville”, kertoo Vincitin vastuullisuusjohtaja Niina Mikolanniemi.
Koodikummit toivoo mukaan mahdollisimman paljon niin lapsia, nuoria kuin yrityksiäkin heitä tukemaan. Hyvät roolimallit ovat tärkeitä ja sellaisen tarjoavat Oivan ja Jouni Suutarinen.
”Haluamme innostaa lapsia ja nuoria Koodikummeihin myös sillä näkökulmalla, että omalla tekemisellä voi jo nuorena saada aikaan vaikka mitä. Itse sain 16-vuotiaana vuonna 1984 koodattua ja julkaistua ensimmäisen oman pelini – ihan kirjoista luetun perusteella. C-kasetilla lähetin pelin Mikrobitti-lehteen, josta siihen aikaan kopioitiin ohjelmia merkki merkiltä. Oli mahtavaa, kun Hyppivä Jubert -pelini Mikrobitissä julkaistiin”, muistelee hymähtäen Oivanin myynti- ja markkinointijohtajana toimiva Suutarinen.
”Niihin aikoihin verrattuna tietoa ja tukea on saatavilla netistä valtavasti, eli omaan tekemiseen kannattaa uskoa. Mahdollisuudet luoda hyvää ohjelmistoilla ovat tähtitieteelliset verrattuna noihin aikoihin! Meille Oivanilla oli helppoa valinta lähteä Koodikummiksi. Kannattaa lähteä mukaan, koskee niin lapsia kuin kaikkia meitä alan yrityksiäkin”, kannustaa Suutarinen Koodikummeihin.
Mimmit koodaa -palkinnon 2022 voittanut Susanna Kyllönen on puolestaan hyvä ja koskettava esimerkki siitä, miten tyttö tai nainen luo omalla motivaatiollaan itselleen IT-osaamisen ja uran.
”Kun kipinän saa, siihen kannattaa uskoa. Itselleni kävi niin, että äitini sairastui Alzheimeriin, jolloin kaipasin vahvasti haastetta omille aivoilleni. Samalla halusin saada uuden osaamisen, joka kantaisi kauas eteenpäin. Minut auttoi alkuun mentori ja näenkin Koodikummien toiminnan tässä valossa: Yrityskummit luovat upeat mahdollisuudet päästä alkuun”, kertoo Kyllönen.
Kyllönen sai Mimmit koodaa -palkintonsa esimerkillisestä työstään naisten saamiseksi koodauksen pariin. Hän on Mimmit koodaa -vapaaehtoistyönsä lisäksi ollut perustamassa Twig the Code -yhdistystä, joka myöskin auttaa naisia ohjelmistoalalle.
”Itse olen niin kiitollinen saamastani mahdollisuudesta ja urastani, että todella mielelläni autan muita. Jos siis jotakuta Koodikummeihin lähtevää tyttöä jokin asia mietityttää, niin minuun saa kyllä olla yhteydessä. Voin siis olla vaikka mimmikummi, vai olisinko sittenkin kummimimmi?”, innostuu Mehiläisellä IT-kehittäjänä työskentelevä Kyllönen Koodikummi-tyttöjen avuksi.
Maria Leivo,Suomen Tiedekoulu Oy, toimitusjohtaja, 040 523 5144, maria.leivo@tiedekoulu.fi
Rasmus Roiha,Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi
Niina Mikolanniemi,Vincit, vastuullisuusjohtaja, 040 761 1677, niina.mikolanniemi@vincit.fi
Jouni Suutarinen, Oivan, myynti- ja markkinointijohtaja, 040 158 0858, jouni.suutarinen@oivan.com
Susanna Kyllönen, Twig the Code, Founder, 044 3132989, susanna@twigthecode.com