1.6.2023 | Tekoäly

Softapäättäjä: mitä voit oppia tekoälystä viikossa

Tutustu tekoälyyn vaikka et vielä käyttäisi sitä asiakastyössä tai tuotteissasi. Tämä auttaa sinua keskustelemaan asiakkaiden kanssa.

Ennen maailma oli yksinkertaisempi – asiakkaat kuulivat uusista teknologioista myyjiltä tai yrittäjiltä ja suuryritykset jättivät markkinaan tilaa kasvuyrityksille liikkumalla huomattavasti hitaammin kuin arvaisit. Tällä kertaa tuli kovempi kiire.

ChatGPT:llä on tätä kirjoittaessa jo yli 250 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakastyössä merkittävä osa asiakkaistasi kokeilee ChatGPT:tä, varsinkin, jos nämä ovat miettimässä uuden sovelluksen tai konsultointihankkeen aloittamista. “Mitäköhän ChatGPT tästä sanoisi” tai “Oletko jo kysynyt ChatGPT:ltä” alkavat olla Googlen ja Catepillarin kaltaisia tunnettuudessaan.

Softayrittäjä: vaikka et vielä olisi päättänyt käyttää tekoälyä asiakastyössä tai sen integroimista tuotteen tai palvelun osaksi, tutustu aiheeseen riittävästi, että osaat käydä näitä keskusteluja asiakkaan kanssa.

OpenAI:n GPT-mallien helppo lähestyttävyys, korkea laatu ja soveltuvuus mitä ihmeellisimpiin tehtäviin kymmenillä eri kielillä on tunnetun brittianalyytikon Ben Evansin mukaan eräänlainen suuri resetointi. Tällä hän tarkoittaa sitä, että kyseessä on kuin suuri metsäpalo, jonka jälkeen kaikilla kasveilla on yhtäläinen mahdollisuus kasvaa metsän suurimmaksi puuksi kotimaassa tai kansainvälisesti. Suuren resetoinnin jälkeen kaikki yrittäjät voivat demokraattisesti unelmoida suuresta onnistumisesta.

Mitä kannattaa tehdä tässä kuussa?

ChatGPT on ihan käsittämättömän hieno assari myynti- ja markkinointitehtävissä. Moni tehtävä onnistuu jopa ensikertalaiselta nopeammin ja paremmin kuin käsin tehden. Vielä ennen lomalle lähtöä suosittelemme, että teet itse ainakin yhden onnistuneen kokeilun siitä, mitä tällä työkalulla voi tehdä myynnissä ja mitä sillä saa aikaiseksi markkinoinnissa.

Parhaimmillaan palvelu on kuin 24/7 saatavilla oleva noheva assistentti. Se ei ole hääppöinen hakukone ja tietää todennäköisesti kovin vähän sinun yrityksestäsi eivätkä sen vahvuudet ole ihan ilmeisiä, kun ensimmäisen kerran avaa tyhjän ruudun.

Suosittelemme alussa keskittymään kahden tyyppisiin tehtäviin:

1. Luovuutta vaativiin työn osiin, joissa osaat erottaa hyvän huonosta ja

2. Tylsät tehtävä, joissa näissäkin pystyt nopeasti korjaamaan ne kohdat, joissa palvelu puhuu omiaan.

Yllättäen molemmissa palvelu pystyy vieläpä helposti kirjoittamaan empaattisella tyylilajilla.

Hyvä luovuutta vaativa myyntitehtävä on vaikkapa

– “Ehdota 10 tapaa, miten [toimialan] yrityksille voisi tarjota analytiikkaa tekoälymausteella ja tee valitsemastani parhaasta ehdotuksesta verkkosivun teksti ja ehdota sivulle kuvitusta.”

Hyvä tylsä, mutta empaattinen tehtävä on vaikkapa

– “Kirjoita kohtelias, mutta jämäkkä englanninkielinen sähköpostireklamaatio seuraavien suomenkielisten bullettien pohjalta.”

Ehdit vielä rohkaista tähän kokeiluun jokaisen myyjän ja markkinoijan tiimissäsi. Näin kaikki saavat “kädet likaiseksi” ja huomaavat, että tulokset voivat parhaimmillaan olla varsin hyviä.

Kannattaako asialle tehdä jotain loman aikana?

Harva (ohjelmisto)yrittäjä osaa jättää kaikkea yritykseen liittyvää taakseen kesälomalla. Hyviä sadepäivän tehtäviä ovat: 1) listata pahimmat kilpailijat kotimaasta ja ulkomailta ja miettiä tarkkaan, mitä nämä realistisesti voivat saada myynti- tai edes markkinointikuntoon syksyn aikana ja 2) miten asiakkaat oppivat käyttämään tekoälyä ilman alanne sovelluksien apua.

Kirjaa tämä tilannekuva muistiin, jotta asia ei unohdu töihin palatessa ja jotta siihen voi kerätä näkemyksiä muilta yrityksessä.

Realistinen oletus on, että jokainen merkittävä amerikkalainen yritys tekee joko hyvän tai vähintään välttävän tekoälylisäosan Q3:n tai Q4:n aikana. Siksi on tärkeää ennustaa, millä näistä voi olla aidosti uutta ruutia ja mihin suuntaan niiden seuraava laajennus luontevasti voisi edetä.

Jos kilpailijasi ovat selvästi isompia kuin te, kannattaa panostaa omiin vahvuuksiin ja tehdä asiakkaille hyödyllisempi tekoäly. Soita parhaille asiakkaille, pyydä vastausta lyhyellä Google Form -kyselyllä “Miten toivotte meidän integroivan tekoälyä” tai tutustu muiden alojen edelläkävijöihin inspiraatiota etsiessä. Edelläkävijät, kuten Adobe Photoshop Generative Fill-työkalullaan ovat löytäneet sen yhden uuden jutun, joka saa heidän ratkaisunsa tuntumaan tuoreelta ja kuukausilisenssin arvoiselta.

PS. ChatGPT on käytettävissä myös Microsoftin Bing-hakukoneen uuden chat-palvelun kautta. Ensimmäisten kokeilujen osalta on varsin samantekevää, kummalla palvelua käyttää ja ChatGPT:stä ja Bingistä kannattaa valita se, joka tuntuu paremmin sopivan omaan käteen.

PPS. ChatGPT ehdotti tämän blogipostauksen metsäpalokielikuvaa, kun pyysin sitä tekemään artikkelille oikolukua luovempaa kielenhuoltoa.

ChatGPT: jokaisen myynti- ja markkinointiassari 20.6. klo 9-10

Tule mukaan inspiroivaan aamuun, jossa softa-alan konkarit Riitta Raesmaa ja Petri Aukia käyvät läpi markkinoinnin ja myynnin prosessin tekoälyn hyödyntämisen kulmasta. Esityksen käytännön esimerkit auttavat sinua “nollasta sataan” tekoälyn käytössä myynnin ja markkinoinnin työtehtävien tehostamisessa. 

Kirjoittaja

Riitta Raesmaa

Riitta Raesmaa toimii pk- ja kasvuyrityskentässä konsulttina ja sparraajana. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus liiketoiminnan kehittämisestä, myynnistä ja markkinoinnista. Yritysten kansainvälistäminen, kasvun rakentaminen ja kaikki digitaalinen on lähellä Riitan sydäntä. SaaS-nainen.

 


Petri Aukia

Petri Aukia on strategiakonsulttina on keskittynyt SaaS- ja konsultointiyrityksien auttamiseen ja tämän kevään aikana useimmissa hankkeissa on ollut tekoäly mukana joko pää- tai sivuroolissa. Petrillä on yrittäjänä kolmenkymmenen vuoden kokemus softa-alalta tuotekehityksen, strategiatyön, hallitustyön sekä myynnin kentiltä.


Tule

Mukaan

Software Finland ry:n jäsenenä liityt elinvoimaiseen softa-alan yhteisöön, jossa opit huippuosaajilta, pääset jakamaan kokemuksia muiden yrittäjien ja johtajien kanssa, sekä kasvattamaan bisneksen kannalta elintärkeää verkostoasi.